Před třemi měsíci hýřil ředitel pražského dopravního podniku Martin Gillar optimismem. Byť přiznával, že na trhu je nedostatek řidičů, jeho podnik to prý zvládá.

"Vykrádáme řidiče ze zbytku republiky," říkal s odkazem na nadstandardní platy či benefity, jako je jízdné zdarma pro celou rodinu. A poukazoval na to, že letos firma na mzdách přidala čtyři procenta nad inflaci.

Jenže nyní je tak málo řidičů, že ani to nestačí. A podle odborářů dokonce hrozí, že dopravní podnik nebude schopen obsadit všechny linky. Plat řidiče v pražské MHD přitom přesahuje 34 tisíc korun.

"Většina řidičů, zejména tramvají, má vyčerpanou drtivou část přesčasů a na podzim nebude mít dopravní podnik kým obsadit plný provoz," říká šéf jedné z odborových organizací v pražském dopravním podniku Marek Tošil.

Podle něj tak zřejmě nezbude než alespoň část podzimu nechat dál omezený prázdninový provoz.

34 tisíc

je průměrná měsíční mzda řidiče autobusu v Praze. Okolní dopravci ji začínají dorovnávat, a řidiče tak pražskému dopravnímu podniku přetahují.

Dopravní podnik připouští, že počet vyčerpaných přesčasových hodin proti loňsku vzrostl, ale třeba u řidičů tramvají byl v polovině roku prý jen na třetině ročního limitu. A omezení dopravy či prodloužení prázdninového provozu neplánuje.

"Již máme rozepsané služby s poprázdninovými jízdními řády," uvedla mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková. "Děláme opatření, abychom to zvládli," dodal ředitel Gillar v SMS zprávě.

Dopravní podnik například výrazně zkrátil obratové pauzy na konečných, a řidiči tak stihnou odjet víc spojů. Jenže s rizikem zpoždění. "Zatímco dřív bylo na konečné na obrat deset až patnáct minut, dnes jsou to třeba jen dvě minuty. Když zůstanu v koloně, nestihnu to dojet," popisuje jeden z řidičů.

To, že jich je v Praze velký nedostatek, potvrzuje nejen Martin Šubrt, náměstek společnosti Ropid, která dopravu v metropoli organizuje, ale i náměstek pražské primátorky Petr Dolínek (ČSSD). "Někteří řidiči mají 400 hodin přesčasů, to je šílenost," říká Dolínek. Zákonem povolený počet přesčasových hodin ročně je přitom 416. Podle Dolínka se město snaží problém vyřešit a nehrozí, že by se omezoval provoz.

"Rozhodně to není tak, že Pražan nedojede do práce či do divadla. Řidiče sháníme, běží kampaň jak na řidiče autobusů, tak tramvají," uvedl.

Podle něj je jedna z možností dál navýšit mzdu.

Letos v dubnu přitom rada hlavního města rozhodla o dalším posílení autobusů v metropoli a vyčlenila na to 94 milionů. Jenže to zůstalo jen na papíře. "Řadu z těch věcí odkládáme právě proto, abychom dopravní podnik nezatěžovali," uvedl Šubrt. Ropid je podle něj připraven upravit jízdní řády.

"Zatím jsme ale od DP neobdrželi žádnou oficiální informaci, že by situace byla natolik vážná," dodal.

Důvodem nedostatku řidičů v metropoli je nejen jejich dlouhodobý nedostatek, ale i to, že ostatní dopravci začali zvyšovat mzdy a Prahu takřka dorovnali.

"Už se vyrovnali našim podmínkám a ti, kdo dojížděli třeba z Rakovníka nebo Kladna, odcházejí tam," říká již citovaný řidič, podle něhož dispečeři zejména o víkendech musí obvolávat i bývalé zaměstnance v důchodu, zda by nezaskočili.

To potvrzuje i ředitel ČSAD Kladno Ludomír Landa. Tam od konce loňského roku zvedli mzdu o více než dvacet procent z 27 na 33 tisíc korun měsíčně. A nyní Kladno "vyzobává" řidiče například z Prahy. "Několik jich už přišlo, další tři máme v jednání," potvrdil Landa. Přesto i u nich je podstav zhruba 15 lidí z potřebných 265.

Problémy řeší i jiná města, například Olomouc. Z plánovaného počtu 141 řidičů jich chybí devět, i když se jim také snaží zvyšovat plat.

"Od července nabízíme odměnu sto korun za každou odježděnou směnu, novým řidičům nabízíme náborový příspěvek, který může být až ve výši tří průměrných platů," říká mluvčí dopravního podniku Martina Krčová. Ani to nepomohlo, a tak musí omezit provoz na třech linkách, například prodloužit intervaly o víkendech či jednu linku o víkendu zcela zrušit.

I ostatní města přiznávají velký nedostatek řidičů MHD, který řeší výrazným zvyšováním mezd či benefitů. Zatím ale neoznámila, že by kvůli tomu omezila provoz.