Téměř pětina českých spotřebitelů neplatí za služby či zboží včas, z toho 42 procent dluhy neplatí záměrně. Češi se tak řadí mezi nejméně poctivé zákazníky v Evropě. Vyplývá to z průzkumu platební morálky mezinárodní inkasní agentury EOS KSI.

Opozdilým zákazníkům v Česku trvá účty v prodlení vyrovnat průměrně 14 dní. Češi své jednání nejčastěji odůvodňují aktuálními finančními problémy (67 procent) či špatnou pamětí (40 procent).

V podílu lidí, kteří neplatí za zboží a služby záměrně, se Češi letos společně s Belgičany (43 procent), Řeky (45 procent) a Rumuny (50 procent) řadí mezi nejméně poctivé zákazníky Evropy. Na druhé straně žebříčku stojí s deseti procenty Němci.

"Se zákazníky, kteří se tímto způsobem vyhýbají odpovědnosti za dluhy, se setkáváme stále častěji. Tento trend v posledních letech zaznamenáváme napříč celou Evropou. Zatímco v roce 2015 své závazky záměrně neplatilo 15 procent dlužících zákazníků, o rok později to byla již pětina. Počet nepoctivých spotřebitelů proti loňskému roku narostl téměř o 90 procent," uvedl jednatel EOS KSI Vladimír Vachel.

Dodal, že 11 procent českých firem nemá standardizovaný proces vymáhání dluhů. "Firmy by nezaplacené účty neměly podceňovat. Čím později je s klienty řeší, tím menší šance na zaplacení mají," uvedl.

Vedle zapomnětlivců a nepoctivců existuje velká část spotřebitelů, kteří včas neplatí kvůli krátkodobým finančním problémům. Více než dvě třetiny Čechů nejsou schopny platit včas, jelikož v době splatnosti nemají dostatek financí. Podobně jsou na tom Slováci (68 procent).

Se závažným dlouhodobým nedostatkem financí v Česku bojuje 47 procent dlužníků. Nadměrné dluhy či insolvence nejvíce zatěžují obyvatele Ruska (62 procent) a Belgie (62 procent). Nejméně krátkodobých i dlouhodobých finančních problémů mají zákazníci v Německu a Chorvatsku.

Skupina EOS uskutečnila průzkum ve 3200 firmách z 16 evropských zemí. V každé zemi bylo 200 firem dotazováno na všechny aspekty spojené s platebními transakcemi a obecně na ekonomické trendy v dané zemi.