Uživatelé sociální sítě Facebook by brzy měli na svém účtu vidět více příspěvků svých přátel a méně nereklamních sdělení různých podniků, médií a politických skupin. Největší sociální síť na světě by se tak podle svého zakladatele Marka Zuckerberga měla vrátit zpět ke svým kořenům. Změny, které nastanou ve filtrování příspěvků, budou "významné", napsal v pátek Zuckerberg na svém Facebooku. Plně projevit by se měly během několika měsíců. Akcie v reakci na oznámení klesly o necelá čtyři procenta.

"Jednou z hlavních oblastí našeho zájmu v roce 2018 bude to, abychom zajistili, že čas, který všichni trávíme na Facebooku, bude čas strávený dobře," napsal v úvodu svého oznámení Zuckerberg.

Podle něj v poslední době začal Facebooku dominovat obsah, který na něm zveřejňovaly podniky, média a různé další skupiny, a sdělení rodiny a přátel ustoupily do pozadí. "Některé zprávy pomáhají začít konverzaci o důležitých tématech. Ale sledování videí, čtení zpráv a dostávání aktualit ze stránek se až příliš často stává jen pasivním zážitkem," napsal Zuckerberg. Nejdůležitějším posláním Facebooku je podle něj "pomoci spojovat" lidi.

"Měním cíl pro naše produktové týmy: Místo aby se soustředily na to, že najdete relevantní obsah, budou vám pomáhat, abyste měli více smysluplných sociálních interakcí," vysvětlil podstatu změn Zuckerberg.

Facebook se jeho zakladatel rozhodl údajně změnit na základě studií, podle kterých jsou kontakty s lidmi, na kterých nám záleží, na sociálních sítích dobré pro naši duševní pohodu. "Pasivní čtení článků nebo sledování videí – i když jsou zábavné a informativní – nemusí být tak dobré," dodal Zuckerberg s tím, že jeho sociální síť cítí zodpovědnost za blaho svých uživatelů.

Zakladatel společnosti Facebook také uvedl, že si je vědom, že lidé po změnách na síti stráví méně času. "Očekávám ale také, že čas, který strávíte na Facebooku, bude hodnotnější," dodal. "Správná věc" se podle něj nakonec v dlouhodobém horizontu v dobrém projeví nejen na facebookové komunitě, ale i na samotné společnosti.

Výskytu reklamy mezi příspěvky na Facebooku se změny netýkají, uvedl na dotaz agentury Reuters viceprezident společnosti John Hegeman.

Facebook je celosvětově nejoblíbenější sociální sítí. Firma tvrdí, že má více než dvě miliardy aktivních uživatelů.

Chystané novinky již společnost zhruba od loňského října testovala v několika zemích, mimo jiné v Guatemale, Bolívii či na Slovensku. Agentura AFP poznamenala, že v testovacích zemích výrazně klesl počet prokliků z Facebooku na stránky mediálních serverů.