Scházíme se v kavárně vedle pražské FAMU, kde Petr Ostrouchov přednáší autorské právo. Specializuje se na něj i ve své právnické praxi. Hned mě napadá, že bych se s ním nechtěla setkat v soudní síni. Působí na mě přísně a trochu chladně. Bavíme se ale hlavně o filmové hudbě a výraz pokerového hráče se z jeho tváře postupně vytrácí.

Asi s největším zaujetím mluví o skladateli Zdeňku Liškovi, jehož hudbu k slavnému filmu Františka Vláčila Marketa Lazarová převedl do koncertní verze. A to přestože souhlasí s mistrovým přáním nepřehrávat hudbu bez obrazu. V duchu této zásady ani Petr Ostrouchov nevydává ve svém studiu Animal Music vlastní skladby k filmovým dílům na CD příliš často. Výjimkou byl v poslední době hudební doprovod trilogie Jana Hřebejka Zahradnictví. Jinak dostávají prostor převážně různí jazzoví interpreti.

"Baví mě uchovávat pro budoucí generace hudbu, která vzniká tady a teď a kterou považuji za kvalitní," říká muž, jenž studoval pouze hru na kytaru na základní umělecké škole.

Kdysi jste říkal, že se vám hudba lépe skládá už k hotovému obrazu. Jak to bylo například s doprovodem k trilogii Zahradnictví?

Skládání filmové hudby má u mě tři fáze. V první o filmu jenom přemýšlím na základě scénáře nebo se jezdím dívat na natáčení. Plánuji si, jak by hudba mohla znít, jestli bude spíš živá, nebo elektronická a v jakém asi žánru. Často se ale stává, že později, když uvidím sestříhaný film, spoustu věcí přehodnotím. Což je druhá, ostrá fáze, během níž skládám hudbu na obraz.

Kolik je na druhou fázi času?

Zpravidla měsíc a půl až dva. Pokud to není film čtyřhodinový nebo extrémně postavený na hudbě, dá se to pohodlně stihnout. Trochu složitější je to s hudbou orchestrální, kterou složím, natočím první demo nahrávky, pustím je režisérovi, a když je schválí, musí se ještě rozepsat do not. To si dělám sám, je to trochu otročina, ale mě to hodně baví. Řada skladatelů angažuje aranžéry, ale já si chci sám řešit i detaily, jako které nástroje budou co hrát a kde bude jaký akcent. Bývá to celkem adrenalin, většinou poslední partitury tisknu v sedm ráno a v osm jedu natáčet do nahrávacího studia ve Smečkách.

jarvis_5a607771498ec21104b34883.jpeg
Právník, hudebník, hudební vydavatel Petr Ostrouchov
Foto: Jozef Horázný

S orchestrem natáčíte také, nebo to už přenecháváte jiným?

Zvu si většinou orchestry a dirigenta, které už roky znám a vím, že muzikanti umějí hrát dobře z listu. Každý úsek se chvilku zkouší a pak se rovnou nahrává, dokud to není dobré. Já u toho sedím jako hudební režisér a říkám: V taktu šest špatný nástup, v taktu devět flétna trošku falešně. Což je třetí fáze, kam patří i stříhání a hudební mix, a to už je vyloženě radost, když člověk vidí, že funguje to, co si vymyslel. Ale píšu k filmům i takovou hudbu, která orchestr nepotřebuje, "vyrábí" se v počítači nebo si ji nahraji sám.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se