Spolkový správní soud v Lipsku rozhodl, že neexistují žádné právní překážky, které by radnicím německých měst znemožnily zavést zákaz vjezdu dieselovým automobilům. Některé z nich se už na to kvůli ochraně životního prostředí chystají. Měly by mít takovou možnost i česká, moravská a slezská města?

Měla by mít města možnost zakázat vjezd automobilů s dieselovými motory?

Zbyněk Vlk
Zbyněk Vlk
zakladatel žijícího skanzenu
Spíš si myslím, že by se měly přestat vyrábět a prodávat, než někam vjezd zakazovat a někam ne, to vede ke zmatkům. Ukončením výroby postupně vymizí. A samozřejmě stále chybí opravdová podpora skutečné a dostupné alternativy ke spalovacím motorům...
Rut Bízková
Rut Bízková
ředitelka Středočeského inovačního centra
Města by takovou možnost měla mít. Než zakazovat auta, raději by však měla převést vlastní vozový park, městské autobusy a další auta na elektřinu nebo CNG. Příklad by mohl fungovat lépe než zákaz.
Lenka Lindaurová
Lenka Lindaurová
nezávislá kritička a kurátorka vizuálního umění
Ano, určitě by měla.
Michal Berg
Michal Berg
internetový podnikatel
Obce tuto možnost mají v podobě možnosti zavést nízkoemisní zóny, tedy omezit vjezd automobilů podle toho, jakou emisní normu splňují. Zákon je však napsán tak špatně, že není divu, že žádná takové zóna s omezením v Česku neexistuje a dlouho nebude.
Daniel Kvasnička
Daniel Kvasnička
farář
Staré motory voněly. Alespoň jsem měl ten dojem. Za "novým" dieslem se dusím i v koloně. Natož ve městě. Technologickou smrt dieslu, kterou předepisují zákony, tu já svým chabým hlasem neovlivním. Přál bych si ale, aby byla fajnovější, než zákazem.
Ivan Derer
Ivan Derer
bloger
Samozřejmě, že by se o něčem takovém mělo uvažovat i v Čechii, ale až když se Čechie dostane na současnou úroveň Německa, tzn. někdy kolem roku 2050.
Jakub Horák
Jakub Horák
producent
Nemělo by to být omezeno spíš úrovní
emisí než typem motoru?
Luděk Niedermayer
Luděk Niedermayer
poslanec Evropského parlamentu
Pokud selzou vlady, pripusti stav, kdy jsou zivoty ohrozovany vetsim mnozstvim skodlivin, mela by mesta a obce mit pravo opatreni prijmout. I tvrda. Osobne jsme pro princip technologicke neutrality - volit cile, nez urcovat dobre a spatne technologie
Radkin Honzák
Radkin Honzák
psychiatr
Systém kontroly emisí je přiblblý. Nové auto je podrobeno přísné kontrole a má problémy kvůli každé blbosti, zatímco auta vyrobená v době, kdy tahle pravidla neplatia, jezdí a smrdí. Města by měla mít podstatně více pravomocí ve vykázání nejen aut.
Jiří Schneider
Jiří Schneider
ředitel Aspen Institute Central Europe
Již podle platné právní úpravy (zákon o ochraně ovzduší) takovou možnost mají, obce mohou stanovit nízkoemisní zóny.
Edvard Outrata
Edvard Outrata
státní úředník ve výslužbě
Ano,měly. Musí ale být výjimka pro rezidenty,kteří již takové auto mají, a musí být odstavná parkoviště na kraji města. Spolehlivá veřejná hromadná doprava je také podmínkou, ale tu snad všechna naše města, kde by se o omezení dieselů uvažovalo, mají
Související
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru