Peníze se musí točit. Když Petr Kellner před rokem a čtvrt neuspěl v souboji o Prazdroj a řadu dalších regionálních pivovarů, dalo se čekat, že víc než stovka miliard korun připravených na transakci desetiletí se někde projeví. Už víme kde: PPF za pouhých několik posledních měsíců koupila tradičního výrobce lokomotiv Škodu Transportation, akvizicí bulharské TV Nova se vrátila do televizního byznysu spoléhající na tradiční šíření signálu a teď přišla zdaleka největší rána: získání významných telekomunikačních firem v Maďarsku, Srbsku, Bulharsku a v Černé Hoře.

PPF dostane balkánskou větev skandinávského Telenoru pod svá křídla za zhruba 71 miliard korun (půjčila si na to od syndikátu vesměs francouzských bank ještě o pět miliard více), což je srovnatelné s částkou, za kterou před čtyřmi lety koupila O2. Ovšem zatímco od španělské Telefóniky získal Kellner "jen" většinový podíl (třetinu tehdy vlastnili "obtížní" malí akcionáři), v koupených získaných operátorech má sto procent.

Z relativně skromné česko-slovenské (část pod Tatrami je mnohem menší) O2 se tak náhle stala významná středoevropsko-balkánská telekomunikační skupina. Počet zákazníků se téměř ztrojnásobil, finanční ukazatele sice tak výrazně neposkočí, ale síla to je. Bude se hodit při vyjednávání o dodávkách technologií či při smlouvání o ceně značky. Tu si česká O2 stále pronajímá. I nové posily "telekomunikační divize PPF" zůstávají u současné značky Telenor.

Zatím. Sjednocení názvu je předvídatelné a vyloučen není ani přechod na zcela nový název. Nebo staronový. Pamatujete ještě na Eurotel? To kdyby stratégové PPF došli k názoru, že západní koncerny chtějí za své značky víc, než kolik jejich užívání přináší.

Zjevným cílem PPF je vytvoření silné skupiny, která se bude lépe prodávat. Mnohonárodní skupina se bude zájemcům, jedno jestli z Ruska, Číny či odjinud, určitě prezentovat efektněji než izolovaný, i když lokálně silný hráč.

Ještě předtím ale uvidíme, jak lidé z PPF umějí snižovat náklady. To je v době, kdy je telekomunikační sektor pod tlakem, krátkodobě slibnější cesta, než snaha o zvyšování příjmů. Telenor je navíc na svých jihoevropských trzích většinou jedničkou, takže rozpoutání cenové války s cílem zvýšit počet klientů není pod novým vedením zrovna pravděpodobné. Zkušenost Česka, kde ceny i přes rozvoj datových sítí nové generace více méně zamrzly a skupinou PPF vlastněná O2 na tom nemíní nic podstatného měnit, vypovídá o mnohém.

Do skládačky zapadá i nedávná koupě bulharské televizní skupiny s pro nás povědomým názvem Nova. Kapacity se budou hodit pro tvorbu a akvizice obsahu, který se ale nebude vysílat zdarma. Konceptu internetové televize, za níž si lidé připlácejí, O2 věří a jistě se manažeři PPF pokusí recept zopakovat i na nových trzích. Smysl to dává, kromě předplatného jde o způsob, jak propagovat vyšší rychlost připojení a naučit lidi konzumovat víc mobilních dat, ale současně je fakt, že i přes velkou propagační kampaň O2 TV zajišťuje jen zlomek příjmů firmy.

Nejzajímavější pak bude, jakou finanční "rezervu" PPF v nových dcerkách najde. Z O2 dokázala "vyvést" ohromný majetek v podobě pevných linek (nyní Cetin), zbytkový operátor se zadlužil a navíc snižoval kapitál, takže na štědré dividendy překračující zisk i na peníze odkup akcií (čímž se udržuje kurs vysoko) se zdroje zatím vždy našly. I z Balkánu tak mohou do Nizozemska, kde skupina PPF oficiálně sídlí, mohou téct pěkné mimořádné dividendy.

Ale to hlavní zhodnocení přinese až prodej. Jak největší česká finanční skupina opakuje, jen Cetin je pro ní strategické aktivum, samotný mobilní operátor pak je - a logicky tedy i operátoři – "pouhou" finanční investicí. A ty si PPF nechává jen tak dlouho, dokud se nenajde dostatečně odhodlaný a solventní zájemce.