Mají stejný obal, svým obsahem se ale značně liší podle toho, na který evropský trh míří. Řeč je o mase, kečupech, mražených baleních pizzy, konzervách s ovocem, limonádách, pracích prášcích nebo i toaletních papírech. Všechny tyto výrobky dodávají nadnárodní výrobci potravin a drogistického zboží do Česka a dalších zemí střední a východní Evropy v nižší kvalitě, než jaká je běžná na západě kontinentu.

Výrobci většinou dvojí kvalitu zdůvodňují rozdílným apetitem spotřebitelů v odlišných evropských regionech. I přes četné testy kvality, které takové argumenty staví na hlavu, ale zatím obyvatelé nových členských zemí EU neměli mnoho možností, jak se proti podobným praktikám bránit. Evropská komise v minulých letech několikrát zopakovala, že se podobným problémem nehodlá zabývat. Loni ale kvůli tlaku zemí Visegrádu její šéf Jean-Claude Juncker otočil. Komise tak po dlouhém čekání tuto středu přišla s návrhem řešení, které po vzoru sociálního programu amerického prezidenta Franklina Roosevelta nazývá New Deal − nový úděl.

Stejná značka, vyšší cena, nižší kvalita  − neveřejný reklamní slogan výrobců pro východní trhy funguje více než dvě desítky let. Ochranu spotřebitele měly zajistit informace s přesným složením výrobků. Velikost písma, kterým jsou tyto informace napsány, ovšem většinou vyžaduje elektronový mikroskop. To, že se Evropská komise konečně odhodlala po dvaceti letech ke změně, může být výsledkem tlaku spotřebitelů. Spíš jde ale o reakci na rostoucí nevoli nových členů s unií obecně. Rozpad EU kvůli rozdílnému obsahu párků nehodlá riskovat ani Jean-Claude Juncker.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se