Pražský magistrát zaplatil za konzultace v souvislosti s novými unijními pravidly ochrany osobních údajů (GDPR) zhruba osm milionů korun. Ve čtvrtek to sdělil mluvčí Prahy Vít Hofman. Další peníze utratily za právní poradenství v této otázce městské části. Podle magistrátu i radnic nebudou mít nová pravidla vliv na běžné služby obyvatelům. GDPR nabude účinnosti v pátek.

Magistrát podle mluvčího identifikoval 6000 procesů, při kterých úředníci nakládají s osobními údaji. Úřad se proto na nová pravidla připravoval s předstihem a už v loňském roce vytvořil novou pozici pověřence pro ochranu osobních údajů.

Praha také najala za 4,5 milionu korun společnost, která pomohla s analýzou a nutnými změnami fungování magistrátu, danými novými pravidly. "Další veřejné zakázky byly pro pomoc městským částem a dalším městským organizacím. Celkem jsme za pomoc s GDPR zaplatili kolem osmi milionů korun," doplnil Hofman.

Pro běžného občana se při poskytování služeb podle mluvčího nic nezmění. Podobně mluví zástupci městských částí. Zatímco těm malým s přípravou pomáhal magistrát, některé větší si najaly vlastní poradenské firmy. Ceny, které za služby radnice zaplatily, se různí.

Například Praha 11 uzavřela v souvislosti s GDPR smlouvu na analýzu a implementaci nových pravidel s advokátní kanceláří Frank Bold Advokáti za 1 348 800 korun. Praha 10 za obdobné služby zaplatila 489 tisíc korun, Praha 12 dala 400 tisíc korun a Praha 7 asi 80 tisíc korun. Praha 4 si externí poradce nenajala a podle mluvčího radnice Jiřího Bigase zvládne přechod sama.

Evropské nařízení GDPR má za cíl pomoci hájit práva občanů proti zneužívání jejich osobních dat. Stanovuje obecný soubor pravidel, která je potřeba konkretizovat místní legislativou každé členské země. Na uzákonění českých mantinelů v podobě zákona o zpracování osobních údajů se zatím čeká, pravidla nicméně i tak vstupují v účinnost.

Pravidla přikazují například jmenování pověřence pro zpracování osobních údajů, který bude ve firmě či instituci dohlížet na řádné nakládání s těmito daty. Souhlas se zpracováním osobních údajů už nebude moci být zahrnut do obchodních podmínek. Kvůli novým pravidlům tak musí být obnovena většina databází s osobními daty. V Česku si zavedení GDPR u firem a veřejné správy vyžádá podle odhadů náklady v miliardách korun.