Německý strojírenský a elektrotechnický koncern Bosch rozjíždí rozšíření své továrny a vývojového centra v Českých Budějovicích. Investice za bezmála dvě miliardy korun, z nichž 246 milionů činí pobídka od státu, vytvoří 625 nových pracovních míst. V pondělí firma položila základní kámen k dostavbě zmíněných pracovišť, ve kterých se bude mimo jiné zabývat snižováním emisí oxidů dusíku v dieselových motorech aut.

Bosch na jihu Čech vyrábí nádržové čerpadlové moduly a systémy DNOX, které se snižováním emisí u osobních aut zabývají. Vývoj technologií pro minimalizaci škodlivin vypouštěných z dieselových motorů řeší také zdejší vývojové centrum.

Bosch na motory na naftu do budoucna sází. Jejich prodeje soustavně klesají po kauze dieselgate, kdy se ukázalo, že automobilka Volkswagen šidila při emisních testech svých vozů na naftu, které v běžném provozu vypouštěly více emisí, než podle norem měly. "Pochopitelně investujeme do elektromobility, kde si chceme udržet významnou pozici na trhu. Vedle toho ale nadále vidíme potenciál také ve spalovacích motorech. Stále budou hrát významnou roli a je jasné, že v dalších letech nezůstanou beze změny. Proto je logické investovat do jejich vývoje a vylepšování," říká místní šéf koncernu Bosch Milan Šlachta.

Strojírenská skupina tvrdí, že si se "špinavými diesely" dokáže poradit. Technickými úpravami motoru a jejich řídícího softwaru dokázal Bosch v nedávných testech snížit množství vypouštěných škodlivin na desetinu toho, co od roku 2020 připouštějí emisní limity. Zmíněnou technologii firma vyvinula v Německu, takže se jejího českobudějovického vývojového centra netýká. Firma ale předpokládá, že se díky její inovaci diesely na trhu opět chytnou, své kapacity na jihu Čech proto navyšuje v očekávání silnějších prodejů.