Znají to především automobilky. Při přípravě menších dílů z meziskladu do výroby musí každý skladník dbát na to, aby na paletu umístil správné součástky určené pro konkrétní model vozu. Pokud se při tom dopustí chyby, na výrobní lince pak dochází k prostojům, které automobilky stojí čas i peníze. Jejich výroba bývá rozvržená na sekundy přesně.

Americká společnost Light Guide Systems (LGS), která právě expanduje do Česka, ale chybovost lidských pracovníků ve skladech či ve výrobě dokáže snížit. Pomáhá si při tom technologií rozšířené reality, kterou už od ní odebírá Škoda Auto. Ta systém testuje právě při takzvaném vychystávání materiálu.

Rozšířená realita doplňuje reálné obrazy o počítačově vytvořené objekty. V případě LGS systém funguje tak, že projektor na určené místo pracovníkovi promítá instrukce a ukazuje mu, kam má jakou součástku umístit. Pokud se přitom splete, upozorní ho na to světelným i zvukovým signálem. "Díky tomu se nám daří zvyšovat efektivitu a kvalitu výroby, a navíc zkracujeme čas pro zaškolování nových pracovníků," uvádí Marc Baines, jednatel LGS v Česku, kde společnost na přelomu roku otevřela svou evropskou centrálu.

6 milionů dolarů

jsou loňské tržby vlastníka LGS – americké firmy OPS Solutions.

Umístit celoevropskou pobočku do Česka nebývá pro americké či asijské firmy běžné.

Svá zastoupení obvykle zakládají ve Velké Británii či v jiných větších státech EU kvůli významnosti jejich trhů či lepším znalostem tamního práva. Oba rodiče zakladatele a majitele mateřské firmy LGS Paula Ryznara jsou ale Češi, a také proto volba centrály padla právě na Česko. Důvody jsou také ekonomické.

"Češi mají dobré technické znalosti a pracovní síla je tu relativně levná. Země se navíc nachází ve středu kontinentu, což je pro nás kvůli komunikaci s evropskými firemními klienty výhodné," vypočítává místní jednatel Baines.

Mateřska společnost LGS − OPS Solutions − loni dosáhla tržeb šest milionů dolarů (126 milionů korun). Na americké poměry jde tedy o menší firmu. Pochlubit se ovšem může už 500 projekty pro globální automobilky, výrobce léčiv nebo ropné společnosti.

Know-how společnosti spočívá v patentovaném softwaru, který se s kamerami, projektory a podnikovými systémy propojuje a který dělníkům radí při práci.

Lidem se nemusí zamlouvat, že je systém úkoluje při plnění jednoduchých úkonů, které sami zvládnou. LGS ale uvádí, že je jeho technologie vhodná zvláště pro výrobní provozy, v nichž se sestavuje velké množství různých dílů a kde je velký tlak na rychlost výroby. "Kvůli tomu lidé zažívají velký stres, který náš systém pomáhá snižovat," říká Baines, který si zároveň nemyslí, že by podobný druh továrních prací v dohlednu převzali roboti.