Tuzemské automobilky a dodavatelé autodílů loni zažili rekordní rok. Jejich tržby vzrostly o sedm procent na 1,09 bilionu korun. Z toho finální výrobci jako třeba Škoda Auto či Hyundai nebo výrobce autobusů Iveco utržili 614 miliard korun, tedy o desetinu více než v předchozím roce. Oznámili to zástupci Sdružení automobilového průmyslu (SAP) na tiskové konferenci.

Celkem 146 podniků sdružených v SAP se podílí na tuzemské průmyslové výrobě více než 24 procenty a připadá na ně skoro čtvrtina exportu z Česka. Země je po Slovensku druhá na světě v podílu vyrobených aut na obyvatele. V absolutních číslech pak České republice patří ve výrobě automobilů 17. příčka na světě.

Vývoz firem českého autoprůmyslu loni stoupl o šest procent na 918 miliard korun. Do zemí Evropské unie a Evropského sdružení volného obchodu (EFTA) směřuje celkem 84 procent vývozu. Největším exportním trhem zůstává Německo (33 procent), potom následují Velká Británie (7,5 procenta) a Francie (sedm procent).

Loni se v Česku vyrobilo nejvíce osobních vozidel v historii − na všechny tři značky připadlo dohromady 1,413 milionu aut, což je o pět procent více než v minulém roce. Nárůst byl u mladoboleslavské Škody Auto, která loni zvýšila domácí produkci o 12 procent na 858 103 aut. V nošovickém Hyundai naopak klesla výroba o 0,5 procenta na 356 700 vozidel. O desetinu se snížila produkce v TPCA v Kolíně, kde se vyrobilo 199 078 aut.

Rekordní byla v Česku i produkce autobusů, kterých se vyrobilo 4631, z nichž naprostá většina připadá na společnost Iveco z Vysokého Mýta. Výroba nákladních aut stoupla téměř o 12 procent na 1481 vozidel a výroba motocyklů se zvýšila o osm procent na 1331 strojů, které připadají na jediného výrobce, jímž je firma Jawa. Mírný nárůst o dvě procenta zaznamenala také výroba přívěsů všech typů (25 219).

Podle prezidenta Sdružení automobilového průmyslu Bohdana Wojnara poptávka po automobilech dál roste, ale ztrácí dynamiku. "Sektor začíná narážet na nedostatek kvalifikovaných pracovních sil a naplněné výrobní kapacity. Není výjimkou, že výrobci v současnosti využívají kapacitu na 110 až 115 procent," uvedl Wojnar. Firmy spojené s autoprůmyslem zaměstnávají celkem 126 375 lidí.

Podle Wojnara čekají autoprůmysl v budoucnu největší změny v historii, které souvisí se zaváděním elektromobility a autonomního řízení. Sdružení hodlá například prosazovat vytvoření národního testovacího polygonu, který by byl otevřený všem jeho členům. Odvětví bude čelit politické nestabilitě i rizikům možné obchodní války kvůli zavedení cel v USA.