Silné know-how, technologické zázemí a hlavně měnící se regulace v rámci evropského trhu dává on-line finančnímu portálu Chytrý Honza příležitost ke vstupu na zahraniční trhy. V rozhovoru pro HN to řekl výkonný ředitel firmy Nicolas Eich, který v minulosti působil v obdobné francouzské společnosti Meilleurtaux.

Podle Eicha se při expanzi firma zaměří na střední Evropu. "Ale na druhou stranu to, jak fungujeme v České republice, nebude možné aplikovat v zahraničí na 100 procent," uvedl manažer firmy, jejímiž majiteli jsou investiční skupina Rockaway a nizozemský private equity fond Aegon.

Nicolas Eich

 

Po dokončení magisterského studia pracoval čtyři roky jako konzultant v Deloitte v Paříži. Poté se přestěhoval do České republiky a pracoval pro BNP Paribas Personal Finance na pozici Deputy-COO a Head of Projects pro střední Evropu. Následně měl v Axa Bank na starost rozvoj hypotečních aktivit. Od roku 2013 pracoval pro největší francouzský srovnávač Meilleurtaux vlastněný fondem z finanční skupiny Goldman Sachs. Členem vedení Chytrého Honzy je od října 2017, výkonným ředitelem firmy pak od prosince.

Jak se Chytrému Honzovi daří po finanční stránce? Jaké měl loni výsledky a jak to vypadá letos?

V roce 2017 se nám dařilo velmi dobře, a to on-line i off-line prostřednictvím našich 1600 poradců. Na našem webu jsme zaznamenávali okolo 100 tisíc návštěv měsíčně. Celkově jsme zprostředkovali hypotéky za 14 miliard korun. Pojistek, tedy neživotního pojištění, jsme uzavřeli zhruba 40 tisíc, z toho polovinu on-line. Rok 2018 začal stejným trendem. Daří se nám v hypotékách, kterých jsme zprostředkovali o něco víc než ve stejném období loni. A silně roste prodej neživotního pojištění.

A jste v zisku?

Zisk nezveřejňujeme, publikujeme pouze obrat. Celkově náš provizní obrat stoupl o 34 procent a dosáhl půl miliardy korun. Takže jsme spokojeni.

Nejvýznamnější podíl na obratu mají hypotéky a životní pojištění. Potom následuje neživotní pojištění. A třetí kategorií jsou investice.

Chytrý Honza má ve společnosti Rockaway a Aegon silné vlastníky. Jak se přítomnost těchto investorů projevuje a jak to vypadá v případě Aegonu?

Co se týče dohledu investorů, Rockaway je docela aktivní investor, i když ne na každodenní operace. Ale spíš v tom směru, že sedíme ve stejné budově a mají expertizu ohledně internetového podnikání. Navíc nám mohou poskytovat podporu z právního hlediska či z hlediska lidských zdrojů.

Aegon je aktivní méně. Je třeba doplnit, že podílníkem není pojišťovna Aegon Česká republika, ale patříme investičnímu fondu Aegon Nizozemsko, což je private equity fond. Chovají se čistě jen jako investor, takže nezasahují do toho, co děláme na každodenní bázi.

V minulosti se mluvilo o možné expanzi Chytrého Honzy do zahraničí. Tak jak to vypadá v tomto ohledu?

Nadále to zvažujeme. Důvodů je hned několik. Zaprvé máme silné know-how, které by se dalo aplikovat v zahraničí. Taktéž máme silné IT zázemí, které by se dalo využít i v jiných zemích. Navíc poslední dva tři roky se regulace v EU sjednotila, což je pro případnou zahraniční expanzi příznivé. To jsou faktory, které nás motivují se pravidelně dívat po jiných trzích ve střední Evropě. Ale na druhou stranu to, jak fungujeme v České republice, nebude možné aplikovat v zahraničí na 100 procent. Také musíme najít dobrou příležitost a vhodný čas. Nevylučuji, že v horizontu půl roku až roku vstoupíme na trh v Polsku, v Maďarsku či na Slovensku. Ale určitě by se tak stalo ve střední Evropě.

Chytrý Honza od počátku sází na on-line distribuci. Později si k tomu přibrala poradenskou síť Bonnet. Jaké jsou synergie s fyzickou sítí zprostředkovatelů? Je to přece jen něco jiného v porovnání s původním konceptem?

Ten postup je z naší strany zcela logický. Vybudovat si silnou pozici na internetu a zároveň doplnit služby off-line poradci. Takto můžeme generovat hodně přidané hodnoty. Například, co se týče hypoték či životního pojištění, mohou klienti on-line porovnat jednotlivé nabídky a potom si produkt sjednat přes poradce. Anebo když máme silné on-line nástroje pro sjednání produktů přes internet, například pojištění domácnosti či cestovní pojištění, tak naši poradci mohou tento nástroj využívat, a tím je celý proces automatizovanější, rychlejší i méně chybový. A to je ta přidaná hodnota.

Podobně úspěšný je tento model spolupráce on-line a off-line i u francouzské společnost Meilleurtaux, kde jsem působil dříve.

V poslední době začaly platit různé nové regulace, například ohledně registrace investičních zprostředkovatelů. Projevilo se to nějak na konkurenci na trhu? A projevilo se to třeba i na počtu poradců firmy Bonnet?

Celkově se regulace za poslední dva roky zpřísnila ve všech oblastech. Co se týče oblasti investic, ta se hodně zpřísnila od ledna tohoto roku tím, že začal platit MIFID II. Ale seriózní zprostředkovatelé měli dost času na to, aby se připravili. Dá se očekávat, že trh se i díky zkouškám bude vyklízet a koncentrovat a na trhu zůstanou jen ti nejprofesionálnější zprostředkovatelé. Prozatím se to markantně neprojevilo, ale k nějakému poklesu počtu zprostředkovatelů došlo. V horizontu šesti měsíců až jednoho roku očekávám další pokles. A to je dobré pro klienty, protože na trhu zůstanou profesionálové a nebude zde působit každý, kdo si poradce jen říká. Myslím, že dopad na trh uvidíme v průběhu roku 2019.

Jak se regulace projevují na provozu firmy, například compliance?

Poslední regulace, co se týče úvěrů, hypoték, MIFID II a pak ještě IDD pro pojišťovny, které přijde na podzim, to vše vyžaduje mnohem více práce na straně compliance a právě kvůli tomu jsme přijali novou šéfku tohoto oddělení, která má zkušenosti z ČNB, z bank i v oblasti fintech.

Chytrý Honza je primárně on-line firma. Nakolik investujete do nových technologií, připravujete něco nového v tomto směru? Například díky fintech je zde tendence uzavírat produkty přes internet bez toho, aby člověk přišel do kontaktu s papíry. Tak u kterých produktů to má největší potenciál?

Naším cílem je stát se internetovým supermarketem, kde zákazníci mohou najít bankovní a pojišťovací produkty. A nejenom srovnávat produkty, ale i je sjednávat od A do Z on-line. To vyžaduje investovat do interních systémů a také tlačit naše partnery, abychom se mohli integrovat do jejich systémů a optimalizovat celý proces. A poslední novinkou v tomto směru je on-line sjednávač autopojištění. V tomto případě lze vše sjednat čistě on-line například bez pomoci call centra či poradce.

My jako fintech firma investujeme do digitálních nástrojů pro naše poradce. Abychom snížili množství papírování, a tím snížili množství chyb ve smlouvách a zrychlili celý proces. Takže digitalizace není jen to, co vidí naši klienti na webu, ale i nástroje pro naše poradce.

Co například on-line distribuce u investičních produktů, například podílové fondy, investice?

U investičních produktů je regulace velmi přísná, možná nejpřísnější. Takže zatím investujeme do nástroje, který usnadní práci naším poradcům. Ale zatím neumožňujeme nakoupit investice zcela on-line ani přes call centrum.

Když jsme u investičních produktů. Jak se vyvíjejí zvyky Čechů ohledně spoření a investování?

Češi jsou stále poměrně konzervativní. Mezi produkty, které mají úspěch, dál patří stavební spoření anebo penzijní spoření. Navíc je v době nízkých úrokových sazeb státní podpora zajímavá. Co se týče investic, poslední dva tři roky sledujeme zájem o investice do nemovitostí. Roli zde hrají nízké úroky. A pro řadu Čechů jsou nemovitosti konzervativní investicí.

A co se týče čistě investičních produktů, jako jsou třeba podílové fondy, vidíme, že zájem roste, ale řekl bych, že finanční gramotnost je v Česku stále poměrně nízko a stále to není jeden z hlavních produktů.