Novinkou v žebříčku příčin, které prý brání lepším výsledkům školáků, jsou neohlášené písemky, které dětem přímo ubližují, jak před časem oznamoval palcový nadpis na titulní straně jednoho listu. Experti přes vzdělání neplánované testy kritizují, protože školáci jsou jimi stresováni, a jak známo, stresu už dnes děti mají víc než dost. Přepadovky prý budí dokonce strach a lidi přepadává jenom úchyl – citoval Tomáš Feřtek ze vzdělávací společnosti EDUin nejmenovaného pedagogického mentora.

Netuším, co je na neohlášené písemce či testu závadného. Je naprosto samozřejmé, že když někoho vzdělávám, je ověřování či zpětná vazba navýsost důležitá – ani ne tak pro žáky, jako pro mne. Dělat z této logické praxe závěr, že děti přece „nemají kapacitu, aby se připravovaly každý den na každý vyučovací předmět“, jen ilustruje nepochopení neohlášeného testu pedagogy! To bychom zřejmě měli rozepsat po dnech, kdy jaký (neohlášený) test bude.

Směšují se zde dvě různé věci: schopnost učitelů učit a schopnost děti se naučit. Mezi těmito slovesy a jimi vyjádřenými schopnostmi je zásadní rozdíl. Kdo umí učit, může si "úchylné" přepadávání dovolit. Už proto, že používá jen takové testy, jimiž zjišťuje průběžný stav znalostí. Neohlášené hodinové akce nejsou na místě – budou stresovat ty, kdo učivo dobře neovládají. Pět minus neznalosti se rozhodně dá snést bez újmy na psýše, hodina je nesnesitelná. Známky z těchto pěti- či desetiminutovek jsou (mají být) přirozeně hodnoceny s menší vahou.

Zbývá vám ještě 50 % článku

Co se dočtete dál

  • Pro školství však přeci jen bliklo světýlko naděje.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se