Při schvalování vlády bylo zase hodně příležitostí zanadávat si na média. Někteří se omezili na "mediální kampáň", jiní si přisadili ještě víc, a tak ve veřejném prostoru zaznívala pozoruhodná vyjádření nejrůznějších kalibrů, většinou od osvědčených představitelů tohoto žánru.

Leitmotivem těchto vyjádření je stále totéž: Novináři a média z mainstreamu – v protikladu k "alternativním" a "fake news" bych je snad mohl nazývat "true news" či "média staré školy" – jsou jen hlupáci, kteří ničemu nerozumí (v této disciplíně tradičně vítězí duo prezident a jeho tiskový mluvčí, takto bývalý novinář z komunistického tisku), a proto píšou na objednávku, podle notiček z Bruselu, od Sorose či rovnou od Američanů. Tradiční média tak vlastně dělají jen propagandu, jejímž úkolem je přehlušit jakýkoli alternativní hlas a hlásat jedinou správnou pravdu.

Ještě před několika lety bych na tomto místě mohl zavtipkovat, že bez ranního přehledu "Koho dnes nenávidíme a koho pošpiníme", který je distribuován přímo z Bruselu do redakcí a promítán novinářům před každou poradou, si chod novin neumím představit, ale doba se změnila a jistě by se našel někdo, kdo by takovou pitomost vydával za "únik tajných informací", a za tři dny by to kolovalo po sociálních sítích s titulkem "Šokující zjištění. Novinář přiznává, jak to chodí v redakcích. Co před vámi média tají?!" Takže laciné žertíky stranou…

Já bych se do takového tématu ani nepouštěl a s chutí bych si zaglosoval na téma "ministrem až do prvního přečtení diplomové práce", ale čím dál více lidí se mě na tohle ptá a má potřebu se mnou o tom mluvit, tak to s dovolením proberu veřejně.

Co vlastně odlišuje "tradiční média" a "alternativní", popřípadě takzvané fake news? A existuje nějaký mediální tlak tradičních médií vůči alternativním? To byla, mimochodem, jedna z báječných tezí minulého týdne, už ani nevím, kdo přesně se jí dopustil, ale jádrem sdělení bylo, že novináři jsou vlastně jen propagandisté, kteří brání alternativním médiím v existenci, očerňují je, a dokonce sestavují seznamy nepohodlných…

Tradiční média fungují na jednoduchém principu, který můžeme nazvat "kritickou prací s informací". Tedy používají metody, jak zprávy ověřovat, jak vyhodnotit jejich důvěryhodnost, jejich závažnost, a podle toho se řídit při jejich vydávání. Zároveň mají mechanismy, jak toto ověřovat, dodržovat, případně jak se chovat v situacích, kdy se nějaká zpráva ukáže lživou.

Samozřejmě, každé vydavatelství to má jinak, každé má vlastní mechanismy, nějak nastavenou laťku a interní pravidla, ale v zásadě platí, že všude je několik úrovní kontroly, od autora přes vedoucího rubriky, editora, korektora a vedoucího vydání až k šéfredaktorovi. Každý článek neustále někdo po někom čte, a když zjistí nesrovnalosti, tak to řeší. "A kdo nám to řekl?" nebo "Odkud tohle víme?" je v redakci otázka tak běžná jako pozdrav.

Přesto se může stát, že uteče chyba. Každému médiu se to stane a cti dbalé médium se pozná podle toho, jak se k věci postaví. Standardem je omluva a oprava. Novináři nejsou vševědoucí a, věřte nebo ne, naprostá většina to o sobě ví. Proto se neustále snaží získávat další a další informace a jako čert kříži se vyhýbají kategorickým tvrzením "Toto je pravda, jediná a správná." Nemáme přímé spojení ani na ilumináty, ani na Brusel nebo CIA, a dokonce nám nechodí ani Věstník jarovizace od prezidentské kanceláře, takže vám nemůžeme říkat, co je jediná správná pravda a co si máte myslet.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru