Americký řetězec rychlého občerstvení McDonald’s vydává k 50. výročí burgeru Big Mac vlastní globální měnu MacCoin. Hodnota jedné mince odpovídá ceně jednoho Big Macu kdekoliv na světě. Firma to uvedla v tiskové zprávě. Big Mac poprvé představil v roce 1967 Američan Jim Delligatti, majitel pensylvánské restaurace McDonald’s. O rok později se nabídka Big Macu rozšířila po celých Spojených státech.

Zákazníci mohou minci získat v USA právě s koupí Big Macu. Využít ji lze k získání dalšího burgeru zdarma. Šéf McDonald’s Steve Easterbrook řekl, že čtvrtek byl zvolen záměrně, protože na tento den připadá 100. výročí narození Jima Delligattiho.

V ČR byl první Big Mac prodán 20. března 1992. Tehdy řetězec otevřel první českou restauraci v pražské Vodičkově ulici. Český zákazník tehdy za Big Mac zaplatil 50 korun, průměrná hrubá mzda přitom dosahovala zhruba 5000 korun. Za čtvrtstoletí burger podražil o 29 korun, průměrná mzda vzrostla trojnásobně.

Big Mac se stal základem pro mezinárodní ekonomický ukazatel, tzv. Big Mac Index. Index vytvořil v roce 1986 redaktor deníku The Economist Pam Woodal – šlo o jednoduchý způsob pro porovnání parity kupní síly. Rozdíly v prodejní ceně burgeru ukazují na podhodnocení nebo naopak nadhodnocení národních měn. Ve srovnání s USA byla cena Big Macu v lednu tohoto roku vyšší pouze ve Švýcarsku, Norsku a Švédsku. V České republice je v porovnání s cenami v USA asi o 28 procent levnější.

Tržby McDonald’s loni v ČR vzrostly o 13 procent. Za hamburgery a další potraviny utratili zákazníci v tuzemských 96 restauracích firmy 5,18 miliardy korun.