Všudypřítomným motivem kampaně v komunálních volbách je pořádek, čistota, bezpečí. Má to různé podoby. ODS na plakátech požaduje "pořádek proti anarchii". V Mostě chce jedno sdružení dle billboardů "deratizovat od havěti" a je dost jasné, koho tím myslí. V Praze 1 ČSSD píše, že "přitvrdí" proti opilcům a cizincům. No a u SPD je bezpečí už tradiční téma a mělo by se zřejmě zajistit i za cenu toho, že se zadrátuje celá země a navrch každá vesnice zvlášť. Jeden by z toho usoudil, že se ulice našich měst a obcí hemží lehkoživky, přestupníky, zločinci a davy migrantů a že Česko je zralé na vyhlášení výjimečného stavu. Ne že žijeme v šesté nejbezpečnější zemi světa.

Nic proti pořádku. Ten, jak víme ze Švejka, "musí bejt". Ale je pozoruhodné, jaký důraz se na něj v komunální kampani klade. A především že cesta k němu ve zdejším pojetí vede skoro výhradně přes represi. Všude se slibuje zvýšení počtu strážníků, nové kamerové systémy, kandidáti ČSSD ve zmiňované Praze 1 se na protituristických plakátech tváří výhružně. Viděno skrze komunální kampaň: Jsme podmračená, podezíravá, napružená země.

Přitom komunálního pořádku je přece možné dosáhnout i jinak než jen tvrdou represí. Dá se na něm pracovat s grácií, vtipem, třeba i cynickým, za využití zákonitostí sociální psychologie. Pro ilustraci pár příkladů, které je možné vidět na západě Francie. Třeba v Brestu, když přišli na to, že mají problém s překračováním rychlosti ve městě, umístili na displeje měřičů rychlosti údaj, kolik by řidič zaplatil, kdyby došlo na pokutu. Místo pouhého údaje o překročení rychlosti blikne třeba upozornění "Máte to za dva trestné body, nebo 120 eur". Letmé varování funguje báječně, v reálu se nemusí pokuty ani moc vybírat. Nebo v jiném městě v Bretani mají u parkovacích míst vyhrazených pro invalidy upozornění: "Jestli mi sebereš místo, vezmi si i můj handicap." Nikoho "zdravého" jsem na takovém místě parkovat neviděl. Nebo vy byste tam snad zaparkovali?

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru