Moneta oznámila, že má v úmyslu koupit českou a slovenskou část společnosti Home Credit a Air Bank. Následně − aspoň podle zveřejněného plánu − se celá nová bankovní skupina přejmenuje na Air Bank. Prý proto, že je podstatně známější, i když výrazně menší. Nic na tom nezmění ani tvrzení šéfa Monety Money Bank Tomáše Spurného z roku 2016, který po změně názvu z GE Money Bank prohlásil, že "klienti novou značku rychle přijali a nový název i logo v národních barvách vnímají pozitivně". Air Bank mají vnímat ještě pozitivněji. Plán musí schválit akcionáři, okamžitá reakce trhu na zprávu o chystaném spojení byla poněkud rozpačitá. Cena akcií klesla, akcionáři si zřejmě nejsou úplně jistí výhodností celé akce.

Z hlediska Monety je ale avizované spojení logickým krokem. Akvizice dalších firem zaručí rychlejší růst počtu klientů i bilance banky. Moneta je nyní dvojkou na trhu spotřebitelských úvěrů. Od roku 2016 navyšuje podíl na trhu hypoték, během tří let na něm chce mít pětiprocentní podíl (v současnosti má 2,2 %). I proto je výběr partnerů, kteří se rovněž specializují na retail, logický. Spurný sice nedávno říkal, že se akcionářům ve střednědobé strategii zavázal, že banka "bude růst přirozeným způsobem na úrovni vyšších jednotek procent". Nicméně také potvrdil, že sleduje trh kvůli akvizicím, a v rozhovoru pro HN mluvil o koupi firem nejen v Česku, ale také o případném nákupu menší banky v Polsku nebo Rakousku. Letos v létě se spekulovalo o spojení s Raiffeisenbank. Volba PPF je ze Spurného hlediska pochopitelná. Její "lidi" zná dobře − byl dva roky předsedou představenstva PPF a.s.

Možná spíš než pro Monetu se zdá být avizované spojení zajímavější pro majitele Air Bank a Home Creditu. Pokud akcionáři schválí uvedený plán, stane se skupina PPF s podílem lehce přes 20 procent největším spolumajitelem Monety Money Bank (zbylá akcionářská struktura je rozdrobená po jednotkách procent) a jako takový bude mít vliv na další směřování banky. PPF je velkým hráčem v retailovém byznysu − díky firmám v telekomunikacích a internetovém prodeji spotřebního zboží. Když získá významný podíl na stabilním a vysoce ziskovém tuzemském bankovním trhu, může veškerý byznys propojit. Navíc výhledově nikdo nemůže vyloučit, že PPF banku v budoucnu ovládne většinovým podílem.

Spojení Monety, Air Bank a Home Creditu vypadá jako splněný sen exprezidenta Václava Klause, který opakovaně tvrdil, že "je nutné, aby tu existoval silný český domácí kapitál, kterému záleží na budoucnosti a prosperitě země". Po sedmnácti letech od prodeje Komerční banky možná skutečně vznikne velký, Čechy vlastněný bankovní ústav. Klienti rozdíl mezi českou a zahraniční skupinou ale nepoznají. Se slevou toho, co nabízí, se počítat nedá. Ti, kdo se bojí už teď, jsou akcionáři. Při zkušenostech s chováním PPF po koupi O2 se poklesu akcií divit nelze. A to i přes veškerá ubezpečení o tom, jak je obchod všeobecně výhodný. Pro PPF určitě.