Situace ve školách se v nadcházejících letech zlepší tím, že se učitelům zvýší platy a jejich povolání se vrátí atraktivita, je přesvědčen ministr školství Robert Plaga (ANO). Lepší platy podle něj přilákají do systému více lidí.

Jen tím se ale podle ředitele brněnského výzkumného centra CEITEC Jiřího Nantla problémy nevyřeší. Zásadní chybu vidí ve velké sociální a ekonomické nerovnosti českých rodin a s tím souvisejících šancí na vzdělání. To se pak v Česku stává dědičným privilegiem, shodl se ve čtvrtek v debatě s dalšími přítomnými odborníky na výroční konferenci “Kam kráčíš, Česko”, kterou v kostele sv. Anny zvaném Pražská křižovatka pořádal Aspen Institute. Školský systém by se podle nich měl změnit.

“U nás je velmi silná závislost, téměř nejsilnější ze všech bohatých zemí, mezi sociálním a ekonomickým statusem rodiny a zejména vzděláním rodičů. Tato společnost není férová,” řekl poté Nantl v rozhovoru pro HN. Česko podle něj plýtvá lidským potenciálem. Právě nová studie Aspen poukazuje na vliv regionů na vzdělávání, kdy nejhorší výsledky vykazuje Karlovarský a Ústecký kraj. Avšak i třeba z Klatovska v Plzeňském kraji se žáci těžko dostávají na vysokou školu, poznamenal Nantl, byť tito lidé mají nadání, nikdo to ale nerozezná, protože se narodili ve špatném regionu. “Přitom mohli být dobrými vynálezci,” míní šéf výzkumného centra.

Zbývá vám ještě 70 % článku

Co se dočtete dál

  • Jak důležité jsou platy učitelů pro kvalitu školství.
  • Kde jsou nejslabší místa českého vzdělávacího systému.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se