Minulý týden proběhlo médii hodnocení průzkumu mediální gramotnosti našinců. S očekávaným despektem vůči jejich úrovni, což je u nás standardem. Někdy to vypadá, že průzkumy se dělají jen proto, abychom se mohli prezentovat jako zaostalí nedouci. Když už něco umíme, tak se to aspoň shodí. Být první prostě neumíme, to se u nás nenosí.

Výsledky průzkumu agentury STEM/MARK pro Českou televizi, které ukázaly, že dosahujeme jen 39 bodů ze 100, se probíraly na konferenci o mediální gramotnosti, kde mj. zaznělo, že: Lidé se neorientují v množství informací, které přijímají, ani nedokážou rozlišit jejich závažnost, natož a pravdivost. Nejhůře dopadli "očekávaně" senioři a možná "překvapivě" junioři.
 -V devátých ročnících základních škol odpovědělo aspoň na tři pětiny otázek správně jen 43 procent žáků, ve druhých ročnících středních škol o něco víc.
 - Porozumět delší zprávě, vyhodnotit postoj jejího autora zprávy a posoudit pravdivost sdělení svedla asi desetina tázaných.
- Problém začíná již ve školách, kde se sice vyučuje mediální výchova, ale výsledky nejsou slavné. Už proto, že potřebnými kurzy neprošla ani většina učitelů a chybějí pomůcky a učebnice.

Uvedená fakta ukazují na jediné: bezradnost a neznalost na všech stranách – zdrojů zpráv, jejich příjemců i průzkumníků. Připomíná mi to diskuse o problému šikany. Napřed jsme slyšeli, že ji učitelé nepoznají, pak se to "vylepšilo" obtížemi s poznáním kyberšikany. To jen potvrdilo, že učitelé ani netuší, která bije, a není jim hloupé dělit šikanu na druhy. Šikana je přece jen jedna! Řekl bych, že se spíše vymlouvají, protože řešit šikanu není vůbec snadné, znamená to nepříjemné jednání s rodiči, těžko se prokazuje, výsledek bývá kontraproduktivní.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru