Plánovaný železniční koridor, nazývaný také "Panamský průplav na kolejích", výrazně zrychlí cestu zboží, například obilí, sóji, železné rudy, lithia či stříbra, z nitra jihoamerického kontinentu do Asie. Velice by prospěl i obchodu v rámci Jižní Ameriky.

Celkové investice se předběžně odhadují na 17 miliard dolarů (zhruba 390 miliard korun). S financováním by neměl být problém už proto, že projekt se těší rozsáhlé politické podpoře. Vyslovily ji také Uruguay, Paraguay a Argentina − významní vývozci agrárních produktů. Počítá se s úvěry od Meziamerické rozvojové banky, komerčních bank i vládních organizací na podporu exportu.

"Monstrózní projekt zahrnuje kolejnice v délce kolem čtyř tisíc kilometrů. Trasa prorážející rozeklané hory se složitými geologickými podmínkami představuje ze stavebně-technického hlediska opravdovou výzvu," poznamenává ve švýcarském listu Neue Zürcher Zeitung Michele Molinari, šéf firmy Molinari Rail ze švýcarského Winterthuru.

Právě z podnětu této firmy dodávající příměstské elektrické vlaky vzniklo loni v březnu − za podpory švýcarské a německé vlády − zájmové sdružení firem, do kterého se zapojilo čtrnáct společností. Kromě zmíněné Molinari Rail jsou to například Alpiq, DB Engineering & Consulting, Bombardier, Siemens, Thales a Stadler Rail.+

SUPERŽELEZNICE V JIŽNÍ AMERICE

"Hlavním cílem je spolupráce při přípravě na očekávané vypisované tendry," konstatuje další švýcarský deník Basler Zeitung. Podle něj jednala v uplynulých dnech v bolivijském La Pazu početná delegace tohoto zájmového sdružení.

Experti v současné době upřesňují trasu budoucí dráhy. Měla by co nejvíce využít stávající síť, což je schůdná cesta hlavně v Brazílii, v Bolívii jenom částečně. Na vysokohorských úsecích se uvažuje o ozubnicové železnici, s jejíž výstavbou a provozem mají zkušenosti švýcarské dráhy Matterhorn Gotthard Bahn nebo Rhätische Bahn.

O železničním projektu se několikrát jednalo i na nejvyšší vládní úrovni. Bolivijský prezident Morales navštívil Švýcarsko loni v prosinci, kde jednal s tehdejší spolkovou prezidentkou Doris Leuthardovou. Podepsal předběžnou dohodu o spolupráci na tomto projektu. Letos v říjnu byl v alpské konfederaci opět.

Plánovaný megaprojekt mohou ještě zhatit politické neshody mezi zúčastněnými zeměmi. Mohl by ho zablokovat nově zvolený brazilský prezident Jair Bolsonaro, známý svými velice konzervativními postoji. Úřadu se ujme na počátku příštího roku. Levicový bolivijský prezident mu po chuti není. Bolsonaro si mnohem lépe rozumí se svým chilským protějškem Sebas­tiánem Piňerou. S ním už konzultoval jinou železniční trasu přes Andy, jež by Bolívii minula.

Je zde ještě Čína, jež navrhla železnici vedoucí přes oblast Amazonie, kterou by i financovala. Narazila však na silný odpor ochránců přírody.

Související