Huawei může sloužit jako ukázka čínského hospodářského úspěchu. Do jaké míry se dokázal prosadit v extrémně konkurenční branži, si uvědomí každý, kdo si vybírá nový mobil.

Huawei obsadil všechny segmenty, od nejlevnějších, které obsluhuje svou značkou Honor "pro mladé", přes střední třídu, kde nabízí mobily sestavené s citem pro rozumný kompromis, až po nejvyšší kategorii, kde nyní úspěšně válčí i s vlajkovými loděmi Samsungu či iPhony.

Jenže to je jen sekundární konzumní obal. Dělá firmě jméno, divoce roste (už příští rok chce Huawei být světová jednička) a v posledních letech i vydělává, ovšem pod ním je skryta původní část: výroba telekomunikačních zařízení všeho druhu, vývoj souvisejícího softwaru a nyní i čím dál důležitější cloudový byznys. V mobilních sítích vliv čínské firmy extrémně roste. Ukusuje si větší a větší část trhu a v některých zemích totálně dominuje. Česko je ukázkový příklad. Snad až příliš.

Hlas volající BIS na poušti

Huawei se na českém telekomunikačním trhu zabydlel už v minulé dekádě. První významnější kontrakt s ním podepsala Telefónica O2 na začátku roku 2004. Tehdy Číňané uspěli s dodávkami pro síť technologie ADSL. A pak už to šlo ráz na ráz. Když začali operátoři s velkým zpožděním za světem budovat sítě 3G, Huawei dodával přístupovou síť včetně základnových stanic či kontrolních jednotek.

Postupně se s ním dohodli všichni tři vlastníci mobilních sítí. Když T-Mobile v roce 2009 kompletně obměnil svou technologii, znamenalo to konec pro dosavadní dodavatele Siemens a Motorolu. Jejich místo obsadil − kdo jiný než expandující gigant z jihočínského Šen-čenu. Stejný příběh přineslo doplnění sítí o rychlejší UMTS. To už byla na dohled další generace sítí, prozatím nejrychlejší LTE. Když se konečně čeští operátoři rozhoupali, techniku brali samozřejmě od Huaweie. Všichni. Mezitím Číňané dodávali modemy, routery, servery, firewally i drobnou "spotřebitelskou" techniku.

Související

Kromě nižší ceny, rychlých dodávek a zdatného servisu se mezi argumenty, proč vybrat právě Huawei, opakovaně dostával i odkaz na již existující sítě, s nimiž si další čínský upgrade bude rozumět. To je nepřehlédnutelný argument i v síťovém odvětví postaveném na přesně definovaných standardech.

Jenže omezit se na čistě ekonomickou stránku je právě u telekomunikací krátkozraké.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Před čím varují zpravodajci a proč čínské firmy provázané se státem nejsou obchodní partner jako každý jiný.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru