Jeff Bezos vydělal miliardy dolarů tím, že změnil svět maloobchodního prodeje. Ale překonávání překážek v podobě regulace a bezpečnostních problémů, které přinášejí drony, se jeví jako příliš velká výzva i pro nejbohatšího člověka planety. Termín, který dal šéf Amazonu během pořadu „60 minut“ na stanici CBS v prosinci 2013, kdy tvrdil, že se balíky budou doručovat prostřednictvím dronů do pěti let, totiž vypršel, připomněla agentura AP.

Zřejmě už brzy se dostanou do běžného provozu drony, které budou doručovat léky a podobné kriticky důležité věci do venkovských a odlehlých oblastí, ale humbuk kolem rychlého doručování spotřebního zboží vypadá stále více jako marketingový trik. Baterie v dronech nevydrží příliš dlouho, ale překážkou jsou zejména obavy o soukromí a bezpečnost. Zásilky z e-shopů se totiž doručují nejvíce v městech, kancelářských zónách a dalších hustě obydlených oblastech.

Nemyslím si, že brzy budeme ve městech svědky doručování burritos nebo plenek do našich domů, říká analytik Colin Snow pro AP.

Využívání dronů v některých průmyslových odvětvích sice značně vzrostlo, převážně ale mimo maloobchodní sektor a přímý kontakt se spotřebiteli. Americká vláda odhaduje, že ve vzdušném prostoru země se pohybuje přibližně 110 tisíc komerčních dronů, a očekává, že toto číslo v roce 2022 stoupne na přibližně 450 tisíc. Používají se zejména ve venkovských lokalitách v těžařském průmyslu, zemědělství, pro kontrolu elektrických vedení a potrubí nebo při průzkumech terénu.

V logistice, a to i na okrajích měst, už drony také našly využití. Zatím je to ale zejména při inspekci průmyslových areálů a hal. Také se testují drony pro provádění inventur kontejnerových terminálů, parkovišť hotových vozů, uložených prázdných palet, ale i zboží v regálech uvnitř skladových budov. A to i v Česku. Tento typ nasazení nejspíš půjde do reálného provozu mnohem dříve než doručování zásilek.

Tak hodně štěstí s drony

Amazon ale stále tvrdí, že ačkoliv to nestihl v určeném čase, plánu na doručování zásilek pomocí dronů se nevzdává. „Jsme odhodláni uskutečnit náš cíl dodávat balíky pomocí dronů za 30 minut nebo ještě rychleji," říká mluvčí firmy Kristen Kishová. Internetový gigant ze Seattlu uvádí, že má stále pobočky pro vývoj dronů ve Spojených státech, v Rakousku, ve Francii, Izraeli a ve Velké Británii.

Ovšem ani pilotní testy dalších doručovacích společností nenaznačují, že by se dronů u dveří svých domů mělo v blízké budoucnosti dočkat mnoho lidí. Logistická společnost UPS zkoušela odesílání dronů z dodávky, která distribuovala zboží ve venkovské oblasti na Floridě. DHL Express zase testovala používání malých automatických letounů pro dodávky léků v Tanzanii na ostrov v jezeře Victoria.

Frank Appel, generální ředitel Deutsche Post DHL, uvedl, že v příštích několika letech zůstanou drony jen výjimečně používaným doručovacím prostředkem. Velkou překážkou je podle něj i životnost baterií. „Pokud je musíte dobíjet každou druhou hodinu, potřebujete mnoho dronů, které také musíte zvládnout najednou ovládat. Tak hodně štěstí,“ řekl pro Associated Press.

Analytici tvrdí, že bude trvat roky, než americká federální letecká agentura FAA vypracuje všechna pravidla, která umožní dodávky pomocí dronů ve větší míře. Generální ředitel společnosti Skylogic Research Snow říká, že pravidla, která umožní operátorům vypustit drony z dohledu, což je pro doručování balíků zásadní, vzniknou nejdříve za 10 let.

V současnosti existuje v USA dlouhý seznam pravidel vydaných agenturou FAA pro lety dronů. Nesmějí se dostat výš než 122 metrů (400 stop) nad zem, nesmějí létat přes řadu státních budov nebo ve vzdálenosti pět kilometrů od letiště. Zakázány jsou také noční lety. Pro doručování je ale největším problémem to, že stroje musí zůstat stále v dohledu obsluhy.

Federální úředníci se také obávají zneužití dronů teroristy. Bezpečnostní obavy ilustrují nedávné opakované problémy na druhém nejrušnějším letišti ve Velké Británii – Gatwick. Před svátky na něm byl na 36 hodin zastaven provoz kvůli přítomnosti nepovolených dronů, což narušilo plány více než 100 tisíc pasažérů.

Některá britská města jako Leicester  nebo Coventry kvůli tomu zakázala provoz dronů na veřejných prostranstvích a v parcích.

Podle profesora Davida Dunnu z University of Birmingham to dokládá, že obecně vzrůstá povědomí o potenciální hrozbě zneužití dronů. A upozornil, že Velká Británie v tomto ohledu zaspala vývoj, zatímco například Švédsko už zavedlo přísnou regulaci, jako je úplný zákaz letu dronů s kamerou.

Související