Ministr dopravy Dan Ťok za hnutí ANO v pondělí oznámil v rozhovoru pro server Novinky, že nastal čas jeho odchodu z vlády. To by sice ještě nemuselo nic znamenat, protože kromě nálepky "nejdéle sloužící šéf dopravního resortu v historii Česka" by Ťok mohl nosit klidně i visačku "ministr nejdéle obestřený úvahami o odvolání či rezignaci". Ostatně ani teď není zatím rozhodnuto, zda si ponechá poslanecký mandát. Přesto jako ministr Ťok tentokrát evidentně končí.

Už z výše řečeného vyplývá, že "nejdéle sloužící" neznamená nejlépe sloužící ministr. Fakt, že Ťok vydržel ve funkci pět let a od prosince 2014 byl členem tří vlád, je spíš výsledkem zájmu šéfa hnutí ANO Andreje Babiše o jeho angažmá než nějakých výjimečných ministerských výkonů. Naopak, Ťok musel po celou dobu čelit tvrdé kritice, že se mu nedařilo nastartovat rychlejší dostavbu dálniční sítě. Na jeho hlavu se permanentně snášely problémy spojené s protahující se rekonstrukcí D1. A výsměch sklidil za neschopnost odstranit během uplynulého půldruhého roku billboardy kolem dálnic a silnic první třídy. Dlouhou dobu se Ťokovi nedařilo ani připravit a prosadit v parlamentu zákon o liniových stavbách. Loni pak Ťok popudil komunisty, na jejichž podpoře je Babišova vláda závislá, když přišel s nápadem privatizovat ČD Cargo.

Babiš si přitom od nasazení Ťoka do vlády po rezignaci Antonína Prachaře sliboval, že tohle všechno zvládne. Nejspíš i proto, že měl za sebou dlouholeté působení na pomyslné druhé straně barikády. Jako dlouholetý manažer a od roku 2008 generální ředitel stavební společnosti Skanska znal Ťok problematiku výstavby silnic a dálnic "zevnitř". Například v roce 2011 se dostal do sporů s tehdejším ministrem dopravy Vítem Bártou.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru