Před 79 lety založili bratři McDonaldové svoji první restauraci s rychlým občerstvením. Znalci dobře vědí, že to nebyli oni, ale podnikatel Ray Kroc, který z jejich nápadu dokázal vytřískat jmění a vytvořit ham­burgerového obra. Nebyl to on, kdo vymyslel efektivní systém přípravy jídla, ale dokázal jej pomocí franšíz rozšířit po celém světě.

Podobně Steve Jobs nebyl vynálezcem počítače, hudebního přehrávače nebo mobilního telefonu. Pod značkou Apple se mu ale podařilo vytvořit přitažlivou nabídku vzájemně propojených výrobků ve světě spotřební elektroniky.

Ostatně ani Elon Musk není vynálezcem elektromobilu nebo raketového motoru. Jeho přidanou hodnotou je využití integrace v prostředí výroby aut a opakovaném použití stejných zařízení v kosmickém odvětví.

Dnešním slovníkem bychom u všech tří výše uvedených případů hovořili o způsobu zpeněžení nadějného start-upu. Nezáleží totiž ani tak na vlastním produktu, jako na jeho výrobě a zejména originálním způsobu, jak jej dostat k zákazníkům a najít si pevné místo v jejich žaludcích, kapsách či garážích.

Jaké z toho vyplývá ponaučení pro investory? Nevěřte snílkům přinášejícím revoluční služby a výrobky. Zapomeňte na produkt, zaměřte se na výrobu, finance, marketing a obchod.

Firmy, které dokážou vyrábět či prodávat jinak, budou pravděpodobně firmy, do kterých stojí za to investovat své peníze.