Řidič získá potřebné informace z této komunikace prostřednictvím mobilního telefonu nebo informačního panelu na palubní desce. Systém ho pozorní na nebezpečí v dopravě, blížící se vozidlo záchranné služby nebo na železniční přejezd, kterým bude projíždět vlak.

Mobilní aplikace i vozidlová jednotka využívají tzv. hybridní komunikaci, která kombinuje vysokorychlostní mobilní síť a technologii Wifi pro auta. „Proměnlivé dopravní značky, servisní auta nebo vozidla IZS vysílají informace do centrálních dopravních systémů, a ty se řidičům obratem objeví v mobilní aplikaci. Řidiče upozorňuje například na práce na silnici, pomalu jedoucí nebo stojící automobil, blížící se vozidlo IZS, přednost veřejné dopravy, železniční přejezd nebo špatné počasí. Aplikace řidičům umožňuje také informace z dopravy do aplikace odesílat,“ říká Lukáš Krch, který v O2 zodpovídá za dopravní projekty, a dodává: „Při vývoji aplikace jsme kladli důraz na to, aby neodváděla pozornost od řízení, ale zároveň vizuálně i zvukově včas varovala řidiče před hrozícím nebezpečím.“

Mobilní aplikace i vozidlová jednotka nyní prochází finální fází testování. Aplikace je zatím k dispozici pro zařízení s operačním systémem Android, brzy bude dostupná i verze pro iOS. Vozidlová jednotka je nyní samostatná a lze ji umístit prakticky do jakéhokoli vozu. V budoucnu se počítá s její integrací přímo do vyráběných automobilů. Pilotní provoz nyní probíhá za běžného provozu nejen na vymezených úsecích českých dálnic D1, D5, D11, ale i ve městech a na vybraných železničních přejezdech.

„Pro vzájemnou komunikaci mezi vozidly i infrastrukturními systémy bude klíčový nástup sítí páté generace. Ty přinesou širokou síť vysílačů, což umožní masivní rozšíření i na lokální úrovni. Velmi rychlá odezva sítě pak umožní využití v dalších situacích, především při nutnosti rychlého zastavení,“ vysvětluje Jiří Vítek z O2 s tím, že automobilový průmysl je tak jednou z oblastí, jejíž rozvoj bude úzce souviset s budováním sítí páté generace. Komunikace vozidel s okolím je základem pro nástup autonomního řízení – díky němu by mohla za několik let například auta sama uhýbat ještě před tím, než bude vozidlo záchranné služby v bezprostřední blízkosti, nebo sama optimalizovat průjezd křižovatkou, když budou vědět, za jak dlouho padne červená.

C-Roads je celoevropský pilotní projekt spolufinancovaný Evropskou unií, který má za cíl zvýšit bezpečnost na silnicích prostřednictvím kooperativních dopravních systémů.

Související