Cesta k úspěchu bývá často trnitá a psychicky náročná. Jak vytrvat? Věřte si a nebojte se riskovat. Já kvůli rozjezdu podnikání musel prodat svůj byt a za utržené peníze jsem si koupil reklamu ve Zlatých stránkách. Prakticky přes noc se ze mě stal bezdomovec, byznys jsem rozjížděl z kamarádova bytu. Ve výsledku se ale všechen tenhle risk vyplatil a začali se objevovat první zákazníci. Peníze a propagace jsou však jen špička ledovce, obětovat je též třeba spoustu času a dřiny. V začátcích jsem pracoval od pěti ráno do pozdních večerních hodin a bral jsem i ty nejnáročnější zakázky. Při zakládání firmy to většinou ani jinak nejde. Postupem času ale musíte být schopni ubrat a práci delegovat, jinak roste chuť se vším praštit. A věřte, že pád je vždy snazší a rychlejší.

Pokud i vy chcete v podnikání vytrvat, je třeba myslet na vlastní psychické zdraví a umět si život i práci užít. Jak potvrzují slova Jana Wericha: "Kdo víno má a nepije, kdo hrozny má a nejí je, kdo ženu má a nelíbá, kdo zábavě se vyhýbá, na toho vemte bič a hůl, to není člověk, to je vůl." Po celý svůj život jsem hluboce přesvědčen, že uvědomit si tyhle základní věci je v začátcích byznysu skutečně to nejdůležitější. A funguje mi to − jazyková agentura Skřivánek, kterou jsem před lety zakládal jen se dvěma zaměstnanci, letos slaví pětadvacáté narozeniny, rozrostla se na zahraniční trhy, zaměstnává necelé tři stovky zaměstnanců a já se mohu držet v povzdálí a soustředit se jen na dlouhodobé plánování.

Pavel Skřivánek, zakladatel a majitel jazykové agentury Skřivánek

Související