Rodinné firmy stabilizují podnikatelské prostředí, a to zejména ty středn a menší ve městech a na venkově, kde udržují obslužnost. V určitém směru se právě teď na pracovním trhu nacházejí ve stejné situaci jako nerodinné. Všichni hledají zaměstnance, kteří na trhu práce chybí.

Obtížně řeší svou situaci zejména firmy výrobní, které i přes zrychlený Režim Ukrajina čekají více než šest měsíců, než tyto pracovníky (i z jiných států) ze zahraničí do firmy dostanou.

Je vyvíjen obrovský tlak na lidi i na výkon. Zakázky se zvládají s vypětím všech sil a další se musí odmítat. Vše komplikuje ještě zrušení karenční doby, které dozajista počet práceneschopných zvýší. Ti problematičtí si po bujarém večírku zajistí neschopenku od lékaře, aby se zotavili, a jejich práce přistane na bedrech již tak přetížených kolegů.

Rodinné firmy mají na druhou stranu výhodu v tom, že poskytují "rodinné prostředí". Existují v nich vřelejší osobní vztahy, silnější sociální cítění, mnohem větší snaha udržet společnost a přežít do další generace. Jde o jméno a osobní čest. Rodinné firmy jsou zároveň pro obchodní partnery i banky transparentnější, stabilnější, méně riskují, investují více z vlastního kapitálu oproti firmám nerodinným či korporacím. Rodina je schopna se semknout a lépe ustojí nepříznivé časy v podnikání.

Řada lidí odchází z korporací pracovat do rodinných firem právě kvůli lepším vztahům na pracovišti, rychlejšímu rozhodování, většímu prostoru pro jejich kreativitu a rozvoj a mnohem větší a rychlejší flexibilitě k požadavkům zákazníků. Zákazníci, a to zejména mladá generace, se odklání od globálních hráčů a vyhledávají lokální firmy − zejména producenty potravin a pěstitele. České rodinné firmy se dočkaly také nové definice v legislativě, což zcela nepochybně umožní doložit jejich velký význam pro české hospodářství a otevřou se jim tak další šance pro rozvoj.