Praha může zažádat o stavební povolení pro stavbu nové trasy metra D. Majitelé pozemků u plánované stanice Nemocnice Krč stáhli žalobu proti územnímu rozhodnutí. V úterý to sdělil mluvčí magistrátu Vít Hofman. S majiteli se město před časem domluvilo rovněž v souvislosti s pozemky u stanice Nádraží Krč. Praha chce v prvé fázi stavět metro mezi Pankrácí a Depem Písnice. Mimo jiné právě v Písnici bude muset ještě výkupy potřebných pozemků vyřešit.

Náklady na vybudování prvního úseku mají být předběžně 57 miliard korun. Praha plánuje v budoucnu trasu prodloužit z Pankráce do stanice Náměstí Míru.

"Díky stažení žaloby, které se předchozímu vedení nepovedlo dosáhnout, jsme odblokovali výstavbu metra D," uvedl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě).

Stažení žaloby předcházel podpis dohody mezi vlastníky pozemků, hlavním městem a dopravním podnikem (DPP) týkající se využití pozemků a okolní výstavby u Nemocnice Krč. DPP se schválenou dohodou zavázal změnit projekt stanice Nemocnice Krč tak, aby byl v souladu s projektem vlastníků, kteří na místě chtějí budovat byty, kanceláře a dvě náměstí. "Město zároveň slíbilo změnit územní plán a zrušit nyní platné stavební uzávěry na parcelách," uvedl Hofman.

Praha prostřednictvím DPP zahájila letos v červnu na Pankráci geologický průzkum nutný pro výstavbu. Průzkum se na Pankráci uskuteční na čtyřech místech. Ve dvou lokalitách by měl skončit v létě příštího roku a ve dvou bude pokračovat do léta roku 2021. Šachty, štoly a další podzemní prostory, které vzniknou, nebudou zasypány, ale využity pro metro. Vytěžené šachty a štoly jsou naplánovány v místech, kde se budou nacházet traťové tunely, přestupní chodby nebo poslouží pro vzduchotechniku.

Praha vynaloží letos na průzkum trasy D 445 milionů korun. Největší částku vydá příští rok, a to 765 milionů. V roce 2021 to bude 348 milionů a v následujících dvou letech pak 14 a devět milionů korun. Letos půjdou peníze jen na provedení průzkumu. V letech 2020 a 2021 bude město platit průzkum a údržbu štol a v posledních dvou letech pouze údržbu.

V první fázi vznikne trasa mezi Pankrácí, Novými Dvory a pokračovat bude do Depa Písnice, budou na ní jezdit vlaky bez řidiče. V budoucnu má vzniknout úsek z Pankráce na náměstí Míru. Investorem stavby bude DPP.