Čína by mohla jako první země na světě začít přepravovat pasažéry v pravidelných linkách bezpilotními drony. O pilotním projektu čínského startupu E-chang ve spolupráci s jihočínským městem Kuang-čou, který chystá tři pravidelné linky mezi velkými čínskými městy již letos nebo v roce 2020, informoval zpravodajský server CNBC spoluzakladatel firmy Derrick Siung.

Čína není jediná, testy bezpilotních dronů provádí například i Dubaj. Její program ale není v tak pokročilé fázi jako ten čínský. V uplynulých dvou letech otestovaly své verze autonomních dronů i výrobci letadel Airbus a Boeing. Dalším hráčem na tomto poli je pak podle CNBC i německý startup Lilium.

 

Cílem těchto společností je zaplnit svět létajícími taxíky, které nabídnout možné řešení oblastem, v nichž je v současnosti doprava komplikovaná. Než se ale tato vize může naplnit, musí firmy zajistit potřebnou infrastrukturu v podobě vzletových a přistávacích ploch, a také se vyžádat s regulací letového provozu. Zásadní výzvu představuje také důvěra pasažérů, které musí společnosti jako E-chang přesvědčit, že jejich technologie jsou bezpečné.

E-chang si je bezpečností svých dronů jist. Podnikl již na 2000 pokusných cest za různých povětrnostních podmínek v Číně i za její hranice. Podle Siunga jsou jeho stroje bezpečnější než tradiční letadla, mimo jiné proto, že mají 16 vrtulí a 16 motorů a účinný systém napájení. "I když přijdete o více motorů, pořád se vám nic nemůže stát," vysvětluje Siung.

V současnosti jeho firma pracuje spolu s úřady města Kuang-čou na přípravě startovacích a přistávacích ploch. Vedle toho také spolupracuje s čínskými úřady na novelizaci zastaralých předpisů, které na úpravu nové technologie nedostačují. 

EHang AAV's first public "drone taxi" demonstration of passenger flight in Vienna

 

EHang AAV's first public "drone taxi" demonstration of passenger flight in Vienna