Spojené státy zavedou odvetná cla deset procent na evropská letadla a 25 procent na zemědělské a průmyslové zboží. Reagují tak na nezákonné subvencování evropského výrobce letadel Airbus. S odvoláním na pracovníky Úřadu amerického obchodního zmocněnce (USTR) o tom ve středu informovaly zahraniční tiskové agentury.

Krok Washingtonu umožňuje rozhodnutí Světové obchodní organizace (WTO) povolit Spojeným státům cla na zboží z Evropské unie ve výši 7,5 miliardy dolarů (zhruba 177 miliard korun) ročně. Evropské akcie na krok reagovaly největším poklesem roku, téměř o tři procenta. Také americké akcie zaznamenaly pokles, nejprudší za šest týdnů.

Nová americká cla ve výši 25 procent se mají týkat irské a skotské whisky, vína, sýrů, oliv a zmrazeného masa z Francie, Německa, Španělska a Británie, německé kávy a některých strojírenských výrobků z Německa a britských oděvů a vlněného zboží.

Případná 25procentní cla by se týkala i českých výrobců, kteří své zboží dovážejí do USA. Konkrétně by se jednalo o dovozce několika druhů sýrů, ovoce, produktů z vepřového masa, másla nebo jogurtů. 

Podle zdrojů z USTR chce Washington s EU zahájit jednání o východisku, které by "prospělo americkým zaměstnancům". Cla budou uvalena, až vydá formální souhlas orgán WTO pro řešení sporů. Podle agentury AP a dalších médií se tak stane 18. října.

Clo na letouny se nebude vztahovat na letecké díly, což výrobní provozy Airbusu v americké Alabamě ušetří vyšších nákladů. I společnost Boeing bude moci využívat bez zatížení vyšším clem evropské součástky při výrobě svých letadel, uvedl zástupce USTR.

Spojené státy a Evropská unie se od roku 2004 u WTO navzájem obviňují z nelegální podpory svých výrobců letadel Boeing a Airbus. U obou stran bylo zjištěno, že v rozporu s pravidly WTO své výrobce letadel finančně podporovaly, aby jim zajistily výhodnější pozici na trhu.

Obě strany se následně začaly připravovat na případné uvalení cel, která by byla odvetou za škody vzniklé v důsledku subvencí. Plány EU na zavedení cel na americké zboží WTO ještě posuzuje, rozhodnutí se očekává začátkem příštího roku.

Evropská komise (EK) v reakci uvedla, že zavedení cel je krátkozraké a kontraproduktivní a mohlo by způsobit újmu oběma stranám. Vyzvala, aby spory kolem subvencování výroby letadel vyřešily obě strany dohodou. Zároveň varovala, že pokud Američané cla skutečně zavedou, pak EU odpoví stejným způsobem.

Návrh seznamu produktů, na která by USA mohla uvalit cla. Zdroj: Úřad amerického obchodního zmocněnce

Evropské akcie zažily nejhorší den roku, klesly o téměř tři pct

Hrozba obchodní války mezi Spojenými státy a Evropskou unií spolu s neuspokojivými hospodářskými údaji zvýšily obavy ohledně vývoje světové ekonomiky. Evropské akcie ve středu podle hlavního indexu oslabily téměř o tři procenta, a zažily tak nejhorší den v letošním roce, uvedla agentura Reuters.

Panevropský akciový index STOXX 600 odepsal 2,7 procenta a obchodování uzavřel na 377,52 bodu. Všechny velké evropské akciové burzy zaznamenaly propad o více než dvě procenta, v některých případech ztráty překročily i tři procenta.

Hlavní index londýnské akciové burzy FTSE 100 klesl o 3,23 procenta na 7122,54 bodu. Zaznamenal tak nejprudší pokles za tři a půl roku. K jeho propadu přispěly obavy, že Británii se nepodaří opustit Evropskou unii s dohodou.

Klesla i cena akcií Airbusu, a to o dvě procenta a uzavřela obchodování na čtyřměsíčním minimu. Americký konkurent Boeing uvedl, že Airbus by mohl zavedení cel odvrátit tím, že začne plnit požadavky WTO. "Evropa čelí clům, protože Airbus léta odmítá vyhovět rozhodnutím WTO," uvedla americká firma. "Dokonce ještě dnes by Airbus mohl cla zcela odvrátit, kdyby plně dostál svým závazkům. Doufáme, že to nakonec udělá," dodal Boeing.

Evropská unie u WTO zahájila řízení, které má prokázat, že vyhověla všem dřívějším rozhodnutím týkajícím se Airbusu. WTO ale ve středu rozhodla, že USA nemusejí se zavedením cel čekat na výsledek tohoto řízení.

Podle Evropské komise by se nicméně obě strany místo uvalování cel měly spravedlivě dohodnout. Pokud by Washington k výběru cel skutečně přistoupil, nemá EU jinou možnost než odpovědět stejným způsobem, uvedla komise ve svém středečním sdělení.

"Měli bychom se vyhnout tomu, že bychom na sebe vzájemně uvalovali cla. Způsobilo by to škodu našim ekonomikám, světovému obchodu a leteckému průmyslu," uvedla ještě před zveřejněním rozhodnutí WTO mluvčí Evropské komise. "Jsme připraveni spolupracovat (s USA) na spravedlivém a vyváženém řešení," dodala.

Brusel podle evropské komisařky pro obchod Cecilie Malmströmové v červenci požádal Spojené státy, aby se v této kauze zdržely obchodních sankcí a snažily se celou záležitost vyřešit dohodou. "Domníváme se, že ve světě je již dost cel. Americký prezident rád uzavírá dohody, takže jsme mu nabídli možnost pokusit se dohody dosáhnout," uvedla Malmströmová. "USA bohužel zatím neřekly, že jsou ochotny jednat, přinejmenším ne dříve, než uvalí cla, což pravděpodobně učiní celkem brzy," dodala.

EK má předběžný soupis zboží, u nějž kvůli Boeingu zvažuje cla

Evropská komise již v dubnu zveřejnila předběžný seznam zboží, na které by mohla uvalit cla v souvislosti se sporem o americké subvence Boeingu, které podle WTO poškozují evropský Airbus. Jedenáctistránkový seznam, na němž je řada výrobků od zmrazených ryb přes nejrůznější zemědělské plodiny a výrobky z nich, alkohol nebo čokoládu až po traktory, helikoptéry či určité hračky, představuje objem amerického vývozu do EU za asi 20 miliard dolarů (přes 512 miliard korun).

Veřejná konzultace ohledně podoby seznamu trvala měsíc, EK tak zjišťovala pohled těch, koho by se opatření mohla dotknout. Finální soupis zboží, založený na tomto návrhu, komise připraví později, na základě definitivního verdiktu rozhodne o odpovídající úrovni odvetných opatření.

Evropská komise také připomněla, že příslušný orgán WTO dříve rozhodl o tom, že americké subvence pro Boeing "významně poškozují Airbus", včetně dopadů na prodej. Podle komisařky pro obchod Cecilie Malmströmové se EU nesnaží jednat způsobem "oko za oko, zub za zub", musí však bránit rovné podmínky pro evropský průmysl.

"Musíme mít protiopatření připravena, pokud nebude jiná cesta, ale stále věřím, že by mezi tak zásadními partnery, jako jsou EU a USA, měl zvítězit dialog," poznamenala komisařka.

CNBC: Obchodní válka s EU zasáhne USA víc než konflikt s Čínou

Pokud se plně rozvine obchodní válka mezi Spojenými státy a Evropskou unií, mají USA víc co ztratit, než je tomu v případě současného konfliktu s Čínou. Uvedli to odborníci v rozhovoru se serverem CNBC.

Spojené státy už uvalily cla na evropský hliník a ocel, což v EU v červnu 2018 vedlo k zavedení cel ve výši 25 procent na dovoz z USA v hodnotě 2,8 miliardy dolarů (65 miliard korun). Odborníci ale soudí, že konflikt s Evropou je pro USA nebezpečnější než spory s Čínou.

"Obchod EU-USA je nejdůležitější. Je to zdaleka největší bilaterální obchodní tok na světě," uvedl ekonom německé banky Berenberg Florian Hense. "Pokud jde o vývoz a dovoz zboží a služeb, bilaterální obchod mezi USA a EU v roce 2018 převýšil obchod mezi USA a Čínou o více než 70 procent," dodal. Vývoz z USA do EU byl v loňském roce trojnásobně vyšší než vývoz do Číny a z toho plyne, že Evropa může Washington tvrdě zasáhnout.

Evropská komisařka pro obchod Cecilia Malmströmová prohlásila, že pokud USA udeří jako první, EU je připravena zavést odvetná cla. Doufá nicméně, že unie se do této situace nedostane. "Pravidla mezinárodního obchodu, která jsme v průběhu let rozvíjeli společně s našimi americkými partnery, nelze porušovat bez reakce z naší strany," řekla v červnu 2018. Od té doby pokaždé, když USA hrozily dalšími cly, Brusel vypracoval různé seznamy zboží, aby ukázal, jak může Bílý dům zasáhnout, upozorňuje CNBC.

Ředitel Evropského centra pro mezinárodní politickou ekonomii (ECIPE) Fredrik Erixon poukázal na to, že ani EU, ani USA si nyní nemohou obchodní válku dovolit. Dopady obchodní války USA-Čína začínají být znát až nyní, když částečně byly vyváženy příznivým hospodářským prostředím. Pokud ale na podzim dojde k výraznému zvýšení cel mezi USA a EU, bude to jiné. "Obě ekonomiky zpomalují a cyklický účinek cel bude pravděpodobně velmi silný," dodal Erixon.

Erik Joness, profesor Univerzity Johnse Hopkinse, vysvětlil, že potenciální obchodní válka mezi USA a EU by ohrozila podnikatelské modely nadnárodních firem.

"Většina obchodu (EU-USA) se uskutečňuje spíše ve firmách než mezi nimi…, proto když se zavedou cla mezi USA a Evropou, ve svém důsledku na obou stranách zvýšíte ceny pro spotřebitele a komplikujete způsob, jakým se výrobky sestavují z komponentů, jako je to v případě USA a Číny. Nakonec ale také narušíte ziskovost podnikatelských modelů velkých nadnárodních společností," uvedl. "Protože mnoho, ne-li většina z těchto velkých nadnárodních společností je amerických, bude to větší zátěž pro americkou ekonomiku," dodal.

"Obchodní válka mezi USA a Evropou by pro USA byla náročnější než obchodní válka s Čínou, neboť by oslabila americké nadnárodní společnosti, zmenšila velikost trhů, ke kterým mají americké firmy přístup, a přiměla je k prodeji zahraničních aktiv a k uvolnění prostoru zahraniční konkurenci," řekl Joness. "Jinými slovy, smazala by všechny strukturální výhody, které americká administrativa vytvořila od konce druhé světové války," dodal.

Jakoukoli další eskalací obchodní války utrpí všichni výrobci letecké techniky, včetně americké společnosti Boeing, uvedl již dříve šéf evropského výrobce letadel Airbus Guillaume Faury. Kromě dopadů obchodní války podle něj představuje riziko i chystaný odchod Británie z Evropské unie.

"Nedomníváme se, že v této situaci ztratíme více než kdokoli jiný, ale myslíme si, že by se to mělo vyřešit, ať už tím, či oním způsobem, který umožní, aby globální sektory, jako je letectví, pokračovaly v růstu," řekl šéf Airbusu v narážce na napětí v mezinárodním obchodě.

Spojené státy a Evropská unie si hrozí, že vzájemně zavedou cla v objemu miliard dolarů na letadla, traktory a potraviny. Jeden kritizuje druhého za to, že přiděluje tomu "svému" výrobci letadel dotace. Téměř 15 let trvající transatlantický spor se odehrává v rámci Světové obchodní organizace WTO.

Faury také zopakoval varování před dopady odchodu Británie z Evropské unie. Vyjadřoval se tak už jeho předchůdce ve funkci Tom Enders, který pohrozil odchodem z Británie v případě brexitu bez dohody. Faury řekl, že se jeho firma připravuje na všechny brexitové scénáře. Dodal nicméně, že firma je v Británii zakořeněná a že by byla ráda, pokud by na tom nemusela nic měnit.

Airbus vyrábí v Británii křídla a zaměstnává tam asi 14 tisíc lidí. Firma v prvním čtvrtletí zvýšila očištěný provozní zisk na 549 milionů eur (14,1 miliardy korun) ze 14 milionů eur ve stejném období loni. Přispěl k tomu hlavně vyšší odbyt komerčních letadel, který zastínil odliv hotovosti způsobený předzásobením součástkami.