Katastrofické scénáře zvyšují čtenost. To je jedno z vysvětlení, proč se (nejen) v českých médiích už dlouhou dobu objevují různé "analýzy" blížící se recese. Za těmito temnými vizemi nestojí jen část novinářů bojující o takzvaný click rate, ale často bohužel i lidé, kteří si do kolonky zaměstnání píší ekonom.

Nebezpečí výše popsané snahy o zviditelnění je vidět na vývoji v Německu. Tamní ekonomika je silně zasažena brexitem, ale to je jen část příběhu. K současné německé recesi totiž silně přispěly i domácnosti a firmy, které uvěřily negativním ekonomickým věštbám a začaly oddalovat část své spotřeby a investic.

V Česku důvod k recesi není nyní téměř žádný. Domácí poptávka je silná, nezaměstnanost je rekordně nízká, výrazně rostou mzdy… Z důvodu horšího výkonu eurozóny sice zpomalila zahraniční poptávka, nicméně i ta celkově zůstává velmi slušná. A většina smysluplných analýz ukazuje, že by recesi nepřinesl ani tvrdý brexit či zvýšení amerických cel.

Recese jsou období, kterými si jednou za čas ekonomika prostě projde (Česka nevyjímaje). A je pravděpodobné, že v tom okamžiku se všichni ti, kteří ji už léta věští, ozvou se slovy "já jsem vám to říkal/říkala".

Na tomto místě tak nezbývá než doufat, že Češi neudělají stejnou chybu jako Němci. Protože nejhloupější recese je ta, kterou si způsobíme sami.