Francouzským přístavem Calais, který je hlavní branou pro obchod mezi zeměmi Evropské unie a Británií, ročně projede pět milionů kamionů včetně tisíců českých. Podnikatelé se ale musí smířit s tím, že po blížícím se odchodu Britů z Evropské unie tento obchod zpomalí a ztíží ho kontroly na hranicích. A to i v tom případě, že Velká Británie z EU vystoupí po vzájemné dohodě. V rozhovoru s HN to zdůraznil hlavní evropský vyjednavač pro brexit Michel Barnier.
"Naše vztahy s Británií už prostě nebudou takové jako dosud. A to proto, že to tak chtějí sami Britové. Chtějí odejít z EU, z jednotného evropského trhu i z evropské celní unie. To má závažné důsledky. Změna v našem vztahu je proto nevyhnutelná," řekl Barnier, který v Praze koncem minulého týdne jednal s českým premiérem Andrejem Babišem (ANO). Kontroly na hranicích podle stávajících odhadů mohou dodávky zboží prodloužit až o desítky hodin, což může byznysu způsobit velké ztráty.
Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře
Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.
Týden v komentářích HN
Máte zájem o informace v širších souvislostech?
Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.
Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.
Přihlásit se k odběru