Máme nejméně lidí v extrémní chudobě, dožíváme se nejvyššího věku, jsme bohatší, než jsme kdy byli. Nějak takto obvykle začíná proslov ekonoma, jenž chce ukázat, že se má lidstvo díky ekonomickému růstu nejlépe v historii. A má pravdu. Přesto svět trpí epidemiemi depresí a úzkostí. Společnost je rozdělenější, posilují populisté a jako by se navzdory ekonomickému růstu vytrácelo štěstí a životní spokojenost.

Poslední výzkumy studující tento paradox růstu ukazují, že jde zřejmě o důsledek přirozeného fungování lidského mozku, které je velmi těžké potlačit. Objevuje se proto naléhavé volání po ekonomii štěstí, která bude sice nadále sledovat ekonomický růst, ale začne klást důraz na to, jací lidé skutečně jsou, než jací by měli dle modelů ideálně být. Mohla by se totiž jinak naplnit slova řeckého filozofa Platóna, že každá demokracie jednou skončí tyranií.

Před tisíci lety zažil člověk během celého svého života v průměru takový ekonomický růst jako dnes během půl roku. Často i takto malý pokrok byl ale smeten válkami, hladomorem nebo nemocemi. Po drtivou většinu doby existence lidstva byl život krutý. Lidé žili ve světě sužovaném myriádou problémů. Dobré od zlého bylo celkem lehce rozeznatelné. Málokdo viděl na morové ráně něco pozitivního. S ekonomickým růstem, vědeckým pokrokem a v důsledku toho zlepšováním životních podmínek ale dochází k odstraňování podobných hrozeb. Dalo by se tedy čekat, že člověk bude stále spokojenější a bude se dívat na svět kolem sebe pozitivněji. Jenže takový vztah tak úplně neplatí.

Jádro příčiny osvětlují psychologové z Harvardovy univerzity s využitím několika experimentů ve své studii z roku 2018. Začali zvolna. Účastníkům experimentu byly nejprve promítány barevné tečky v barevném spektru od tmavě fialových k tmavě modrým. Úkolem účastníků bylo zaznamenat, kdy je tečka modrá. Když byly tečky proporcionálně stejně zastoupeny, účastníci byli velmi přesní v rozlišování modrých a fialových teček. Následně ale výzkumníci snížili podíl modrých teček a chybovost v určování barev se výrazně zvýšila. Lidé začali zařazovat jako modré tečky i ty, které předtím zařadili jako fialové. Začali hledat rozdíly v odstínech i tam, kde je předtím vůbec neřešili.

Dalo by se namítnout, že jde o obyčejné tečky. Člověk se časem unaví a začne vidět modrou i tam, kde už je fialová. Proto výzkumníci postoupili o krok dále a zopakovali celý experiment, tentokrát s lidskými tvářemi. Na promítaných fotografiích byli lidé s nepřátelskými, neutrálními a přátelskými výrazy. Úkolem účastníků bylo zaznamenat nepřátelské výrazy. Na začátku pokusu byli lidé v určování výhružných obličejů velmi dobří. Jakmile ale začali výzkumníci podíl výhružných obličejů snižovat, chybovost se opět prudce zvýšila. Lidé začali jako výhružné zařazovat tváře s jednoznačně neutrálním výrazem.

Co by za to daly děti v Africe?

Občas se zdá, jako by ekonomové zapomínali, že lidé žijí na konkrétním místě a v konkrétním čase, tedy vysvětlovat jim, že se mají lépe než předci v 16. století nebo Somálci dnes, je poměrně zbytečné. Je to jako říkat dítěti, že má všechno dojídat, s argumentem, ať se podívá, co by za to daly děti v Africe. Lidé se poměřují s lidmi okolo. Žijí ve své bublině. Proto například výrazně roste pravděpodobnost sebevraždy u lidí žijících v bohatém sousedství či majících ve své sociální bublině výrazně úspěšnější lidi. Ze stejného důvodu mají na lidskou psychiku negativní vliv i sociální sítě, kde lidé většinou sdílejí jen radostné okamžiky, což vyvolává pocity úzkosti či napomáhá depresím u člověka, který si prochází nešťastným obdobím.

Vědci šli ale ještě dále. Další experiment žádal po účastnících, aby hodnotili etičnost navrhovaných studií. Výzkumníci dali do výběru studie vysoce dbající na etiku, neutrální a vyloženě neetické. Ze začátku lidé zařazovali jednotlivé studie relativně přesně. Když ale začali mizet ty neetické, chybovost opět výrazně vzrostla. Účastníci začali označovat za neetické i ty, které byly v pořádku.

Výzkumníky tak jednoznačné výsledky velmi překvapily, proto experimenty znovu zopakovaly. Tentokrát se ale rozhodli, že budou účastníky výslovně upozorňovat, že se změnil poměr sledovaných objektů a mají si na to dát při zařazování pozor. Výsledek? Pořád stejně jednoznačný, jakmile ubylo sledovaných objektů, výrazně narostla chybovost. Výzkumníci proto změnili pravidla experimentu ještě jednou. Řekli účastníkům, že jim za každé správné zařazení zaplatí. Ani poté se ale na výsledcích nic nezměnilo.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 70 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • Pravidelné speciály v digitální podobě
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nevybrali jste si? Přejděte na všechny nabídky předplatného HN.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.

Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru