Z Česka putují do Velké Británie vývozy v hodnotě kolem pěti procent českého hrubého domácího produktu. Spolu s vývozy nepřímými (třeba přes Německo) je to sedm procent HDP. Může se tudíž zdát, že kdyby tvrdý brexit vedl k úplnému konci těchto vývozů, český HDP by mohl klesnout o hrozivých sedm procent.

Část českých vývozů do Británie ovšem ve skutečnosti pochází z ciziny. V Česku je k tomuto dovozu "přidána" skutečně česká přidaná hodnota a výsledek je vyvezen.

Nás tedy zajímá jen dopad na tu část českého vývozu, která pochází skutečně z Česka.

Navíc: cla a další překážky se budou týkat především hotových výrobků a služeb pro domácnosti, nikoli polotovarů a služeb pro firmy. Překážky pro dovoz vstupů by totiž britským firmám zvyšovaly náklady a tím poškozovaly jejich konkurenceschopnost. Ohrožena brexitem je proto především ta česká přidaná hodnota, která je po příchodu do Británie spotřebována bez dalšího využití ve vývozu z Británie.

Podle údajů Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) v Británii končí 2,5 procenta celkové české přidané hodnoty.

Skutečnost bude ale ještě výrazně nižší: i v případě brexitu bez dohody by se například cla na dopravní prostředky pohybovala kolem 10 procent.

To asi není sazba, která by zájem Britů o auta z Česka zcela zlikvidovala.

Pravděpodobný dopad tvrdého brexitu na růst českého HDP by tak byl v rozsahu jen něco přes jeden procentní bod.