Projekt chytré karantény, na kterém spolupracuje s vládou iniciativa Covid19CZ, si klade za úkol dostávat nakažené rychleji do izolace. Mají k tomu pomoci moderní technologie, které budou mapovat, s kým přišel nakažený do styku. Systém bude využívat data z mobilu a platebních karet. Pacient však bude muset k využití soukromých údajů dát souhlas.

Na to, zda půjde projekt realizovat beze změny současných právních předpisů, odpovídá partner advokátní kanceláře Havel & Partners Robert Nešpůrek.

Lze tento projekt realizovat beze změny současných právních předpisů, nebo je nutná jejich novelizace?

Bohužel první dotaz není zcela jednoduchý, neboť právní úprava je košatá, a proto si jeho zodpovězení zasluhuje větší pozornost, než by se na první pohled mohlo zdát.

Právním základem projektu tzv. chytré karantény je mimořádné opatření ministerstva zdravotnictví (čj. MZDR 12398/2020-1/MIN/KAN) ze dne 19. 3. 2020, vydané na základě zákona o ochraně veřejného zdraví, přičemž trasování či chytrá karanténa má dle ministerstva přispět ke snížení šíření pandemie. Podstatou chytré karantény je, že osoba poskytne souhlas s využitím provozních a lokalizačních údajů, příp. údajů platebních, které budou podkladem pro vytvoření mapy pohybu této osoby za posledních pět dní. Tyto údaje jsou považovány za údaje osobní, nicméně vždy bude záležet na rozsahu, v jakém jsou předávány.

Jelikož i mimořádné opatření počítá se souhlasem dotčené osoby, není z pohledu ochrany soukromí, potažmo osobních údajů příliš co řešit.

Můžeme připomenout, že jak zákon o elektronických komunikacích, tak zákon o bankách (tedy předpisy, jež jsou tímto projektem dotčeny, když má docházet k využívání údajů od operátorů a bank) stanovují přísný standard pro ochranu soukromí uživatelů a klientů, nicméně z tohoto standardu vždy existuje přímočará výjimka, kterou je právě souhlas uživatele či klienta. Až potud tedy s projektem chytré karantény legislativní problém nevidíme.

Co však problém je a dosud jsme nezaznamenali širší diskusi, je ochrana soukromí třetích osob, tj. nikoliv dotčeného nemocného, ale těch, které takový nemocný potkal. Připomeňme, že nelze automaticky dovozovat, že všichni lidé, kteří se přiblížili k nemocnému, jsou nakaženi, ale pouze se zvyšuje statistická pravděpodobnost, že by mohli být nakaženi. A zde je základní problém – tyto osoby žádný souhlas neudělily.

Zatím jste si přečetli 30 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Sedmička HN

Život se vrací do normálu a my vám chceme pomoct, aby to byl návrat co nejpříjemnější. Proto tu je newsletter Sedmička HN. Sedm zajímavých tipů pro čtení a několik nápadů pro volný čas, každý pracovní den v sedm ráno přímo do vaší mailové schránky!

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru