T. S. Eliot ve své básni Pustina napsal: "Duben je nejkrutější měsíc". Tyto dny přinášejí zřetelnou jarní atmosféru, ale kvůli covid-19 celý svět prožívá historicky nejkrutější duben. Považuji za šťastné, že šíření onemocnění covid-19 v České republice se v porovnání s jinými zeměmi daří zvládat poměrně bezpečně díky rázným preventivním opatřením vlády. Navzdory tvrdým a náhlým krokům čeští občané řádným způsobem spolupracují s vládou. Jejich vysoká občanská uvědomělost je nápadně podobná té korejské. Obraz Čechů, kteří dle vládního doporučení vlastnoručně šijí roušky a dělí se o ně s lidmi ve svém okolí, se dostal až do Koreje, kde zanechal hluboký dojem. Také v Koreji se děly podobné věci.

Poté, co se v Koreji 20. ledna potvrdil první případ nákazy, se sjednotila vláda, podniky i obyvatelstvo a společně vynakládali úsilí na vymýcení nemoci covid-19. Počet denních přírůstků nakažených pacientů, který 29. února činil 909 osob, dosáhl v polovině března bodu zlomu, kdy denní počet uzdravených pacientů převýšil denní počet nově potvrzených případů onemocnění. Za několik posledních dnů se snížil počet denních nově potvrzených případů nákazy pod 30. Z důvodu nárůstu počtu případů nákazy dovezených ze zahraničí se v poslední době zpřísnila preventivní opatření při vstupu do země, nicméně Korea v poměrně krátké době tří měsíců zvládla krizovou situaci bez tvrdých opatření, jako je třeba uzavření hranic, zákaz vycestování, zákaz vycházení nebo zavření obchodů. Jaký je klíč k úspěchu?

Principem vypořádání se s nemocí covid-19 v Koreji je efektivní organizace. Spočívá v testování, trasování a léčbě, zároveň zachovává otevřenost, transparentnost a demokratické hodnoty. Toto nazýváme důvěrou (TRUST). V každé zemi jsou jiné politické, společenské a ekonomické podmínky, ale rád bych představil důvěru jako univerzální princip, který lze aplikovat ve všech zemích.

Nejdříve proberme T jako transparentnost. V Koreji se ihned od prvního výskytu onemocnění covid-19 transparentně zveřejňovaly informace, aby celý národ přesně pochopil situaci a mohl se na ni připravit. Epidemiologické autority zveřejňují aktuální informace v reálném čase prostřednictvím brifínků, které se konají dvakrát denně. Taktéž prostřednictvím internetu, mobilních aplikací či textových zpráv. Zpravodajství je tlumočeno do anglického a znakového jazyka, aby byl každý dobře informován.

Zatím jste si přečetli 30 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Sedmička HN

Život jsou povinnosti i radosti. A proto tu je newsletter Sedmička - každé ráno v sedm vám přinese sedm tipů na podnětné a zajímavé čtení z domova i ze světa. A k tomu pár nápadů, čím se zabavit nebo čím potrápit mozkové závity.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru