Výrobci dílů nezbytných pro montování aut mají za sebou jedny z nejtěžších týdnů v historii svého podnikání. "Dopad je pro nás drastický. Museli jsme odstavit výrobu na 14 dní, teď 14 dní máme takový poloprovoz, ze 40 strojů nám jich jede osm," popsal na konci minulého týdne Antonín Kadlček, majitel firmy Kasko. Ta ve Slavkově na Uherskohradišťsku vyrábí plastové díly pro automobily.

Kvůli pandemii koronaviru, která v polovině března zastavila drtivou většinu evropských závodů automobilek, se jim podle sdružení automobilového průmyslu AutoSAP v Česku za jeden měsíc propadly tržby o 45 procent, tedy zhruba o 17 miliard korun. Řada z nich musela hledat úspory a propouštěla. Výpověď již dostalo několik tisíc lidí a další o práci s velkou pravděpodobností ještě přijdou.

Přestože Škoda Auto a nošovické Hyundai už částečně rozjely své závody, a díky tomu mohli obnovit výrobu i jejich dodavatelé, těžké časy výrobcům dílů nekončí. Některým již dochází peníze na provoz, jiní se zase kvůli uzavřeným hranicím potýkají s nedostatkem zahraničních pracovníků. Pokud se jejich problémy ještě prohloubí, mohou se někteří dostat do existenčních potíží a tím zkomplikovat výrobu samotným automobilkám.

17 mld. Kč

Zhruba o tolik přišli čeští výrobci autodílů na tržbách během měsíce, kdy automobilky v Česku nevyráběly vozy. Jedná se o 45procentní pokles. Propad dodavatelé dílů očekávají i v dalších týdnech až měsících.

1,1 bil. Kč

tvořily v roce 2018 tržby firem, které jsou členy AutoSAP. Sdružení reprezentuje 140 firem autoprůmyslu se 170 tisíci zaměstnanců. Celkem 460 miliard korun z toho představovaly tržby výrobců dílů.

1,428 mil. aut

loni vyrobily automobilky v českých továrnách. Nejvíce jich vyjelo ze závodů Škody Auto v Mladé Boleslavi a Kvasinách. Celkem šlo o 908 tisíc nových vozů. Většinu z nich Škoda prodala v zahraničí.

170 tisíc

nových aut se v Česku podle předběžných odhadů automobilek nepodařilo vyrobit kvůli odstávkám v březnu a dubnu. Jedná se o 12 procent očekávané celkové produkce pro letošní rok.

Automobilky se snaží svým dodavatelům pomáhat, aby současnou krizi ustáli. Pro ně je však nyní zcela klíčové především to, kdy se výroba aut rozjede opět naplno.

"Identifikovali jsme potenciálně problematické dodavatele, se kterými jsme neustále v kontaktu a průběžně monitorujeme vzniklou situaci. V některých případech, kdy dodavatel neměl k dispozici postačující likviditu, jsme například uhradili faktury před datem splatnosti," popisuje mluvčí Škody Auto Simona Havlíková.

Ve Škodě Auto se nyní pracuje na dvě směny namísto tří, na dvě třetiny standardní produkce vyrábí nošovické Hyundai a kolínská automobilka Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) nevyrábí vůbec. Odstávku, která měla skončit v pondělí, prodloužila minulý týden do 18. května.

Pro české firmy je nejdůležitější situace ve Škodě Auto, která v zemi zaměstnává 34 tisíc lidí, jsou na ni napojeny stovky dalších firem a loni zde vyrobila 908 tisíc aut, což bylo přes 63 procent tuzemské produkce. Podle Sdružení automobilového průmyslu představuje pro velkou část českých dodavatelů třetinu jejich výroby. Například u zmiňovaného výrobce plastových dílů Kasko tvoří dodávky pro Škodu 40 procent obratu, který se společnosti v dubnu propadl o třetinu.

Podle odborářů Škody Auto návrat do stavu před krizí potrvá ještě dlouho. Roli v tom bude hrát několik faktorů. Největší komplikaci nyní pro firmu představuje především výpadek pracovníků z Polska. Do závodu v Kvasinách minulé pondělí po obnovení výroby nedorazil kvůli opatřením polské vlády téměř nikdo z 2500 polských pendlerů. Podle odborářů se závod bez Poláků nemůže dostat na více než 70 procent své kapacity.

Se stejným problémem se potýkají i samotní dodavatelé. Liberecké společnosti Denso Manufacturing Czech, která vyrábí klimatizace, chladiče a ventilátory do aut, chybí několik set polských pracovníků. Společnost, která minulé pondělí obnovila výrobu z jedné čtvrtiny, se díru snaží zaplnit brigádníky.

Většina dodavatelů doufá, že se jejich linky podaří rozjet naplno do konce května. Termíny však průběžně mění podle plánů automobilek. Důležitou roli bude hrát vývoj v celé EU − výroba i prodej jsou silně propojeny napříč jednotlivými státy. Česko je navíc závislé na exportu svých výrobků. Devadesát procent produkce českého autoprůmyslu je určeno právě k exportu, z toho třetina míří do sousedního Německa.

Zda se podaří výrobu aut rozjet naplno, bude záležet také na zájmu lidí a firem o nová auta. Automobilky se bojí, že lidé po opadnutí pandemie začnou šetřit a prodeje se propadnou. To by mělo dopad na celou českou ekonomiku. Autoprůmysl se zde podílí devíti procenty na HDP a představuje 26 procent průmyslové výroby. Kvůli odstávkám v březnu a dubnu lze očekávat propad výroby až o 170 tisíc motorových vozidel. Jde zhruba o 12 procent celkové roční produkce.

Analytici soudí, že ke zlepšení na trhu dojde až ve třetím čtvrtletí. A to i v Česku, kde se podle analýzy PwC dva týdny po otevření autosalonů prodeje pohybovaly mezi 50 až 80 procenty původního stavu. Za celý rok čekají pokles o pětinu.