Zrušením povinné maturity z matematiky zvítězil realismus. Maturita z matematiky, pokud se tedy bavíme o matematice, a ne o počtech, měla smysl možná v době, kdy maturovala jen malá část populačního ročníku, tedy nejpozději na sklonku osmdesátých let minulého století. Ale i tehdy, kdy jsem maturoval z matematiky já, se většina studentů na gymnáziích neučila skutečnou matematiku - pouze mechanicky aplikovali algoritmy řešení typizovaných úloh bez zásadního porozumění tomu, co to vlastně dělají. Prostě zhruba jako když se veverka naučí souboru úkonů, na jejichž konci vypadne z mašinky oříšek. A to prosím šlo o intelektuální elitu.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 80 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu svým přátelům
  • Přístup do on-line archivu od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek?
Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Komentáře ke článku

Libor Kubista 11.05.2020 12:40
Maturity jsou jen jedním z problematických bodů našeho školství a jen mne děsí, že vzdělání bude řešeno přístupem, který autor v článku naznačuje. Opravdu je nutné leccos změnit, ale než něco nového smysluplného vznikne, je skutečně nejlepší to staré zrušit? To co autor navrhuje, je totální rezignace na garanci vzdělání ze strany státu. Necháme děti jen chodit do školy (aby rodiče mohli chodit do práce). Nic po žácích nebudeme chtít, protože je učení nebaví a koneckonců učitelé neumí učit. Pouze najmeme IT odborníky, aby školáky naučili "gůglit" protože to je ta správna metoda, jak něco umět. Ale třeba v té internetové budoucnosti někdo od prarodičů odkouká, jak získat moudrost jinak než ve škole a někteří třeba i pochopí význam reforem Marie Terezie. Narozdíl od těch, co si jen ve vyhledávači najdou, že Marie Terezie zavedla v r. 1774 povinnou školní docházku
Josef Veselka 10.05.2020 17:45
Velmi pekny komentar. Nedari se nam nejen na strednich skolach, ale pokud mohu posoudit, ani na lekarskych fakultach. Hlavni brzdou je individualni konzervatismus a neschopnost (nastaveni) systemu generovat kreativni reformatory do vyznamnych pozici. Vysokoskolsky system je zalozen presne obracene a nic vedeni skol nenuti, abychom zlepsovali a modernizovali vyuku a atrahovali vyborne studenty (i ze zahranici). Pokrok je zalozen na nadseni jednotlivcu, ale nikoliv na motivaci vyplyvajici ze systemu. Proto se zadna nase skola nemuze dostat do evropske ci dokonce svetove spicky.
Radek Krištof 10.05.2020 17:14
Bravo. Ostatně on už to trochu před rokem vyjádřil Biler na A2larm.cz že maturita je dnes zvykem někde mezi dozinky a hody, nikoho její výsledek vlastně než âś” nezajímá (dobře ještě zajímá babičky) systém se mi líbí a vedl by víc k samostatnosti. Za mě třeba nevím proč se známka nepočítá průměrně za celou školu. Jednak bych sám měl maturitu horší než jsem měl, druhak víc než samotnou maturitou bylo aspoň v naší třídě k ní dojít (odpad cca 25%) na technickém oboru. Sam jsem skoro zapomel poslat maturitní práci v čas. Druhá věc je že bych si taky v jednom pololetí nemohl vybodnout na matiku, kde jsem měl pragmaticky 5 s tím že v pololetí se nevyhazuje a je to jedno. Takhle bych měl nespleno a nazdar, zároveň by mě ale třeba nesejmul jeden den koncové zkoušky která má spíš rituální podobu.
Jaroslav Chládek 10.05.2020 17:11
Rád bych upozornil na možnost nahradit profilovou část maturity z cizího jazyka certifikátem na úrovni B1. Zákon to umožňuje a ředitel to může povolit. Studentům kteří tuto variantu využijí tak zbyde i více času na přípravu k maturitě a na příjímací zkoušky na VŠ. Uvítal bych stejnou možnost i z angličtiny a to i v případě že bude (oprávněně) požadován vyšší stupeň znalosti B2-C1.
10.05.2020 15:34
První příspěvek byl vyroben omylem. Prosím o smazání. Děkuji.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru