Lidé se dělí na dva tábory. Jeden se domnívá, že pracovat znamená přesunout se z bodu A do bodu B v odpovídajícím oblečení, v daném bodě strávit ve vymezeném časovém úseku mnoho hodin (čím vyšší pozice, tím více hodin je nutné strávit v bodě B), v jejichž průběhu je nutné či vhodné (záleží na typu povolání) vykonat nějakou činnost.

A pak je druhá část lidstva, která pod pojmem práce chápe výkon nějaké činnosti, přičemž jí je úplně jedno, kde onu činnost vykonává a v jaké části dne. Z první části lidstva se rekrutují zaměstnanci a jejich manažeři, ti druzí, pokud je jim jen trochu přáno, jsou podnikatelé, živnostníci nebo alespoň příslušníci svobodných povolání. Za normálních okolností jsou tyto dvě části lidstva neprostupné a jejich zástupci si v hodnocení, co vlastně je "práce," absolutně nerozumí. 

Pandemie covid-19 toto rozdělení společnosti totálně změnila. Ze dne na den se po celém světě ocitly miliony lidí naprosto odlišných profesí doma, v režimu tzv. home officu. A museli se rychle přizpůsobit jiným podmínkám, často i jinému režimu dne. A stejně tak museli často překonat nejen pracovní překážky (například výuka dětí z domova klade na učitele jiné nároky než stoj před tabulí), ale i vlastní lenost nebo neschopnost pracovat sám bez kolegů a bez neustálého, i když třeba neviditelného, tlaku přítomných nadřízených. 

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 70 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Komentáře ke článku

jp.straka 17.05.2020 13:49
Zajímalo by mě, nakolik v článku zmiňovaná analýza poradenské společnosti Moore Czech Republic brala v potaz to, zda člověk na home office musí současně pečovat o děti kvůli zavřené škole a také s nimi například sdílet počítač? Ne každá rodina má doma model 1 člen rodiny = 1 PC. Zdalipak zohledňovala analýza také to, že jiné ze zkoumaných států mají odlišné školní systémy, kde komunikace s žáky na dálku funguje již dlouhdobě a tedy i odpovídajícím způsobem reaguje na to, že rodič žáka, jemuž jsou zadávany úkoly online, je zároveň doma na home office? (Na což nikdo v ČR připraven nebyl). Obávám se, že autoři zmiňované analýzy stejně jako autorka článku podhledli ekonomickému zjednodušování a jediné, co brali v potaz, jsou čísla, čísla, čísla a zase čísla (bez pátrání po to sociálních jevech, které jsou příčinou těchto čísel).
Vladimir Kotala 16.05.2020 21:23
Myslim ze srovnavate jablka a hrusky, tedy cas venovany praci a produktivitu. Prani je pak otcem myslenky. V US mohou lide travit z domu vice casu prave proto, ze produktivita je nizsi. Stejne u nas se muze jednat o uplne totez, mame nizsi produktivitu (=musime travit praci z domu vic casu).
Newsletter

Sedmička HN

Život jsou povinnosti i radosti. A proto tu je newsletter Sedmička - každé ráno v sedm vám přinese sedm tipů na podnětné a zajímavé čtení z domova i ze světa. A k tomu pár nápadů, čím se zabavit nebo čím potrápit mozkové závity.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru