Krátce před středeční půlnocí vstoupí kosmonautika do nové etapy. Poprvé v historii dopraví lidskou posádku do vesmíru kosmická loď vyvinutá soukromou firmou. Krokem do budoucna je i konstrukce rakety, která staví na opakovaně použitelných motorech. Zásadní rovněž je, že Spojené státy po dlouhých letech od odstavení raketoplánů budou mít vlastní nosič schopný dopravovat astronauty na oběžnou dráhu. Tím se zbaví závislosti na ruské technice.

Za těmito průlomy stojí rozhodnutí Spojených států zapojit do vesmírného programu v co největší míře soukromé firmy. Dva astronauté, Robert Behnken a Douglas Hurley, proto ve středu mohou usednout do vesmírné lodi Crew Dragon. Vyvinula ji společnost SpaceX, jejímž zakladatelem, šéfem i hlavním konstruktérem je vizionář Elon Musk, známý i díky úspěchům, kterých dosáhl s automobilkou Tesla.

Desetitunovou loď Crew Dragon s posádkou k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) vynese ve středu ve 22:33 středoevropského času 550 tun těžká raketa Falcon 9 z Kennedyho vesmírného střediska na Floridě. Mise by měla trvat nejméně měsíc, o návratu ještě není rozhodnuto. (Přímý přenos sledujte zde)

Let, který začne na startovacím komplexu 39, jenž se do historie zapsal už lety na Měsíc či slavnými starty raketoplánů, mohou jako každou vesmírnou misi zdržet povětrnostní podmínky. V úterý večer NASA pravděpodobnost, že Crew Dragon odstartuje, odhadovala na 60 procent. Kdyby k odložení startu došlo, další pokus by se pravděpodobně konal o víkendu.

Ani technické problémy se nedají vyloučit − ty jsou s revolučními skoky ve vesmíru nevyhnutelně spojeny. Loňský let Crew Dragonu bez posádky byl hladký, ale i SpaceX má za sebou řadu havárií, které kromě značných finančních nákladů znamenaly i zpoždění vývoje.

Hned premiérový start první rakety z dílny SpaceX, Falcon 1 v roce 2006, skončil nezdarem. Raketa letěla pouhých 41 sekund a dopadla ani ne 100 metrů od rampy. Důkladné vyšetřování ukázalo, že za nehodu mohla koroze vzniklá kvůli agresivní mořské vodě, které se v pacifickém atolu, kde start proběhl, nebylo možné vyhnout. Nezdary se opakovaly i při dalších startech, úspěch přišel až napočtvrté.

Od raketoplánů ke Crew Dragonu

Zakladatel SpaceX Elon Musk po letech přiznal, že tehdy byla SpaceX na hraně bankrotu. Neúspěchy vzal na sebe a vysvětlil, že hlavním konstruktérem se stal z nutnosti, protože nikdo dobrý tak odpovědné místo v malém vesmírném start-upu přijmout nechtěl. "Tři starty jsem zpackal, naštěstí čtvrtý, do něhož jsme dali poslední peníze, už vyšel," prohlásil Musk.

Zbývá vám ještě 50 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se