Zdá se, že se dá společnost snadno uzavřít zavedením takzvaného lockdownu, ale daleko obtížněji se dá společnost opět otevřít bez toho, aby se nemoc znovu rozšířila. Ve skutečnosti se jedná o obrovský sociální experiment. Nemáme žádné předchozí zkušenosti, které by nám poskytly návod, jak ho provést způsobem vedoucím lidi k chování, které by by umožnilo omezit opětovné prudké rozšíření nemoci.

V diskusi o politice proti šíření covidu-19 se často mluví o švédské cestě. Většinou je její podstata ale špatně pochopena. Hlavním důvodem, proč švédská vláda zvolila cestu měkčích opatření proti rozšíření covidu-19, byl argument švédského úřadu veřejného zdraví, že pandemie bude trvat příliš dlouho na to, aby bylo udržitelné vzdorovat jí uzavřením ekonomiky a společnosti. Právě kvůli pravděpodobnosti strmého nárůstu počtu nemocných po opětovném otevření společnosti po lockdownu si země vybrala jiný postup.

Otázkou v ČR nyní je, jak se vyhnout tomu, aby se z protiepidemického systému PES nestala houpačka, kde budeme jako klokan mezi fialovou, červenou a oranžovou barvou skákat tam a zpět. Stát tuto situaci jistě nedokáže vyřešit bez toho, aby s ním obyvatelé aktivně spolupracovali. Problém ovšem je, že vláda po celou dobu pandemie vnímá občany spíše jako předmět nebo součást problému a nesnaží se je zapojit jako řešitele problémů spojených s šířením covidu-19.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 80 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Sedmička HN

Život jsou povinnosti i radosti. A proto tu je newsletter Sedmička - každé ráno v sedm vám přinese sedm tipů na podnětné a zajímavé čtení z domova i ze světa. A k tomu pár nápadů, čím se zabavit nebo čím potrápit mozkové závity.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru