Komu vrtalo hlavou, proč tradičně mlčenlivý až tajnůstkářský miliardář Petr Kellner letos v létě náhle pocítil potřebu deklarovat, že jeho PPF nemůže a nechce vstupovat do politiky, už nemusí tápat. PPF v noci z neděle na sváteční pondělí oznámila, že se dohodla na koupi mediální korporace CME, která vlastní řadu významných středoevropských televizí.

Pro Čechy je zásadní, že klenotem mezi nimi je TV Nova. Stanice, která v tuzemsku definovala podobu komerční televize, je extrémně výdělečná a prakticky po celou dobu je také nejsledovanější. S tím je rovněž spojen nemalý politický vliv. Automaticky se proto nabízí otázka, zda Petr Kellner stanici kupuje i proto, že tento vliv chce uplatňovat.

Že PPF takovou myšlenku odmítá, je pochopitelné. Tato finanční skupina je kvůli své velikosti (v Česku je zdaleka nejtěžší vahou), propojenosti s některými politiky (obzvlášť dobré vztahy má s posledními dvěma prezidenty) i následkem toho, že má velké obchodní zájmy v Číně, zákonitě pod drobnohledem. Petr Kellner jistě nebude tak otevřený, jako byl před čtyřmi lety spolumajitel Penty Marek Dospiva při koupi významného vydavatelství Vltava Labe Press a určitě nebude jako on veřejně mluvit o tom, že vlivné médium kupuje jako "atomový kufřík" na sebeobranu

Tento článek patří do placené sekce.

Pro vás jej odemknul někdo, kdo má předplatné.


Pokud budete předplatitelem, budete moci stejným způsobem odemykat placené články i pro své přátele.
A získáte i řadu dalších výhod.

I proto stručná tisková zpráva, ve které se nenašlo místo ani pro informaci, na jaké ceně se PPF s CME dohodla a jaké dopady to bude mít pro menšinové akcionáře mediální společnosti, preventivně zdůrazňuje, že nový majitel neplánuje v televizích žádné rychlé změny. "CME je dobře fungující společností a po jejím převzetí neplánujeme žádné překotné zásahy do jejího fungování," cituje zpráva majitele PPF Kellnera. Jeho deklarovaným cílem je zužitkovat, že na řadě trhů, kde CME působí, už PPF vlastní telekomunikační byznys, a chce tak "využít synergie mezi tvorbou mediálního obsahu a jeho distribucí".

Důraz na synergie je zajímavou novinkou, neboť ještě v době koupě O2 téměř před šesti lety PPF trvala na tom, že každý její byznys musí dávat smysl sám o sobě. Má to ale logiku. Telekomunikace jsou dnes jedním z pilířů PPF. V Česku odvětví dominuje (plně jí patří Cetin, z velké většiny ovládá O2 a koupila i významný podíl ve společnosti ČD – Telematika, která vlastní druhou největší síť optických kabelů po... Cetinu), na Slovensku expanduje skrze O2 a od loňska ovládá i operátora Telenor, který má silnou pozici dál na jihu, od Maďarska po Černou Horu.

V některých zemích (Česko, Slovensko, Bulharsko) tak PPF má nyní jak silného operátora, tak dominantní televizi. Tam se jistě budou obě složky vzájemně posilovat. Mediální analytik Milan Šmíd jako ukázku kýžené synergie umožněné nákupem CME zmiňuje posílení rozsahu a obsahu placených služeb O2 TV i Novy. Můžeme tak očekávat například společný nákup vysílacích práv, recyklaci obsahu apod.

V dalších zemích má PPF jen silnou televizi (důležité je vzhledem k velikosti hlavně Rumunsko) či operátora (Maďarsko, Srbsko). Pokud se naskytne vhodná příležitost, má PPF prostředky na to, aby své portfolio tak či tak doplnila, aby synergií dosáhla i tam. Stejně ale nebude váhat s prodejem.

Je už zvykem PPF, že si při velkých akvizicích minimálně část ceny rychle vytáhne zpět. Buď tím, že koupenou firmu zadluží (například jako Cetin, od něhož si PPF vzala půjčku přes 30 miliard korun, což uhradilo značnou část nákladů na koupi O2), využije její aktiva, či ji prodá. Mediální byznys je cyklický, a tak je jeho zadlužení obtížnější a rizikové. To ostatně ukázala sama CME, která se kvůli drahé expanzi na dluh a následnému zpomalení ekonomik zemí, kde působila, dostala za éry ředitele Adriana Sarbua až nepříjemně blízko bankrotu. Prodej některé z "přebytečných" a nesynergických stanic by tak nepřekvapil. Zájemci se jistě najdou. Vždyť žijeme v době, kdy západní majitelé médií v našem regionu vyklízejí pole a nahrazují je domácí magnáti.

Soukromá televize nerovná se hračka. Teoreticky

V Česku už je tento proces prakticky u konce. Zahraniční kapitál není významný ani v tisku, ani v televizích. Teoreticky by změna majitele nemusela být zásadně znát. Vždyť i vysílání soukromých televizí reguluje zákon, který například provozovateli vysílání stanovuje povinnost "poskytovat objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů" či zajistit, aby "ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti". Rozhodně nesmí zvýhodňovat žádnou politickou stranu či názory.

Pojistkou by mohla být i silná redakce. Ve vyspělých západních zemích navíc mají některé redakce soukromých prestižních médií záruky, že změna majitele jejich činnost neovlivní. Účinnost pojistky můžeme sledovat na souboji redakce Le Monde s novými majiteli, mezi nimiž hraje důležitou roli Daniel Křetínský – tradiční obchodní partner a také blízký skoropříbuzný Petra Kellnera.

V české praxi ale redakce i regulátor v souboji s majitelem televize obvykle tahají za kratší konec. Ukázal to příklad druhé největší soukromé televize Prima, které její majitel jednoduše nadiktoval, že musí uprchlíky ukazovat jako hrozbu – a na vysílání to bylo okamžitě znát

V extrémní podobě ukazuje slabost zákona Jaromír Soukup, který si na vlnách své TV Barrandov vyřizuje účty a viditelně upřednostňuje některé politiky. Někdy sice Rada pro rozhlasové a televizní vysílání zareaguje – jako po prezidentských volbách, kdy Soukup opakovaně nevyváženě podporoval Miloše Zemana –, ale nápravu zajistit nedokáže. Naopak, Soukup se dál a dál posouvá do extrému a zdánlivě nic ho nemůže zastavit. Snad s výjimkou krachu, který u slabé a pravděpodobně výrazně ztrátové televize, jež je ovládána excentrickým šéfem trávícím dny natáčením více než desítky vlastních pořadů, vyloučen není.

To Nově jistě nehrozí a tím méně PPF. Pokud by Kellner chtěl vysílání nějakým způsobem ovlivnit, nic ho nezastaví.

Kotel Pera Kellnera

Udělá to? Deklaroval, že v politice není, současně ale také dal najevo inklinaci ke konzervativnímu pohledu na svět. U byznysmena nic divného, pokud by ale podobně vnutil linii své televizi Prima Ivan Zach či Jaromír Soukup TV Barrandov, Česko se tím významně změní.

Pravděpodobnost tohoto scénáře vzbuzuje obavy i kvůli tomu, že nezávislost médií zřejmě není v hodnotovém žebříčku Petra Kellnera zrovna vysoko. Názorně to ukazuje minulost časopisu Euro, který od roku 2004 do roku 2012 vlastnila PPF. Jeho původní šéfredaktor István Léko (nyní stejnou pozici zastává v jednom z deníků vlastněných svěřenským fondem premiéra Andreje Babiše – Lidových novinách) se ostatně netajil, že o některých věcech se v Euru jednoduše nepíše nebo píše v předem stanovené linii. Pamětníci připomínají, že se to týkalo například bankovnictví, nebo když šlo působení Jiřího Weigla (kancléře bývalého prezidenta Václava Klause) ve firmě Key Investments, u níž přišly o velké peníze některá města či městské části.

Zatímco Euro bylo jen jedním z ekonomických časopisů, Nova je mediální supervelmoc. Její zpravodajství je stále nejsledovanější a dokáže hodně ovlivnit. Jak se promění? Co investigativní či vyhraněně politické pořady? Vrátí se do programu Novy a v jaké podobě? To hodně napoví. Nova zrodila mnoho fenoménů, například Kotel, jehož odvarem je stále vysílané "veřejnoprávní" Máte slovo. Z dobře připraveného a žádným kodexem neregulovaného Kotle by se jistě politikům mohlo udělat mdlo.

Nemusí jít jen o politiku. PPF, která investovala desítky miliard do telekomunikací a následně ukázala, jak umí v parlamentu lobbovat za zájmy své nové firmy, se jistě nemůže líbit čím dál ostřejší debata o tom, jak vysoké sumy platí Češi za mobilní data. Skupina má peníze i ve splátkovém byznysu, což je i kvůli ohromnému množství exekucí velmi citlivá záležitost. Nekončící boj se vede o lukrativní výběr mýta – oblast, kde PPF uspěla, ovšem ne definitivně. Dobrou image potřebuje kvůli veřejným zakázkám i Škoda Transportation, další firma, která od loňska říká Petru Kellnerovi pane.

A pak je tu Čína. V jakých barvách Nova vykreslí telekomunikační kolos Huawei, od něhož chce "sesterský" Cetin i O2 brát technologie pro sítě 5G? S Huaweiem přece PPF podepsala memorandum o porozumění. Jak by to na vlnách Novy mohly schytat instituce, které na rizika spojená s Huaweiem upozorňují? A jak by stanice informovala třeba o primátorovi, který je Pekingu trnem v oku? Nezapomeňme, že byznys PPF, který může čínské vedení tak snadno ovlivnit (i zlikvidovat), je násobně větší než suma investovaná do všech pěti televizí CME.

Skupina Petra Kellnera jistě nekupovala CME primárně kvůli tomu, aby si ochočila Novu, natož další stanice. Na to je 50miliardová částka (a další navýšení účtu nelze vyloučit) přece jen příliš vysoká. Ovšem je fakt, že PPF má nyní v Česku nespočet zájmů. Je jich tolik, že už samotná možnost ovlivnit zpravodajství konzumované miliony diváků může z pohledu skupiny vypadat jako další neodolatelná synergie.


OPRAVA 28. 10. 2019, 20:15 V textu jsme nepřesně uvedli, že PPF vlastnila deník Euro od jeho založení. PPF ho však vlastnila pouze mezi lety 2004-2012. Za chybu se omlouváme.

Související

Líbil se vám článek? Chcete víc takových článků?

Kupte si předplatné a můžete si je číst všechny. Navíc bez reklam a s možností sdílet přátelům.

Vyzkoušejte předplatné HN+
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru