Je-li něco horšího než státní regulace, tak je to výjimka ze státní regulace pro vybraný
subjekt, která pokřivuje konkurenční trh. Je-li tím subjektem navíc státní instituce, která
na trhu působí a získává tím konkurenční výhodu vůči soukromým subjektům, těžko se pro
tento stav hledá racionální vysvětlení.

Jako případová studie výše popsané absurdní situace by v učebnici ekonomie regulace mohl posloužit příklad státního podniku Čepro, který pro Správu státních hmotných rezerv spravuje zásoby pohonných hmot a tyto v rámci pravidelné obměny prodává skrze svou síť čerpacích stanic EuroOil koncovým zákazníkům. S vysvětlením, že by se správa hmotných rezerv prodražila, může společnost Čepro dodávat na čerpací stanice pohonné hmoty bez povinně přimíchávaných biopaliv, které jsou pro ostatní prodejce pohonných hmot stanoveny zákonem.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Nechme stranou debatu o tom, zda je přimíchávání biopaliv do pohonných hmot užitečné; ta se měla vést (a částečně vedla) před rokem 2007, v němž byla povinnost zavedena zákonem č. 180/2007 Sb. Nyní zkrátka platí, že dodavatelé mají povinnost přimíchávat do objemu uvedeného na trh v kalendářním roce minimálně šest procent biopaliv u motorové nafty a 4,1 procenta u benzinu, a to právě s výjimkou povinné obměny státních hmotných rezerv. Jak vyplývá z pozměňovacího návrhu poslance Pávka (STAN), díky tomu Čepro prostřednictvím vlastní čerpací stanice uvede ročně na trh zhruba 420 milionů litrů nafty a 174 milionů litrů benzinu s nákladovou úsporou cca 600 milionů Kč. Tu tak může oproti konkurenci promítnout do nižší ceny a/nebo vyšší prodejní marže, a tím získat ekonomicky neopodstatněnou výhodu. Obhájci výjimky argumentují tím, že je to vlastně pro stát úspora, protože zrušení výjimky by správu hmotných rezerv prodražilo.

To na první pohled dává logiku, ovšem jen dokud si neuvědomíme, že stát jakožto (spolu)tvůrce regulace by mohl „úspor“ dosahovat dalšími, daleko tvrdšími výjimkami, třeba na spotřební dani nebo dani z přidané hodnoty… Ty by sice ještě více pokřivovaly trh, ale stát by na přímých nákladech spojených s hmotnými rezervami nepochybně ušetřil daleko více.

Mně osobně v debatě o této ekonomické kauze chybí pohled na samotnou úlohu státu. Pokud automaticky přijmeme tezi o nezbytnosti disponovat fyzicky stovkami milionů litrů pohonných hmot ve státních hmotných rezervách, můžeme určitě zapochybovat o tom, že jejich správu musí nutně zajištovat státní instituce (a ne aukcí vysoutěžený soukromý subjekt). A ještě více pak můžeme pochybovat o tom, že by pravidelná obměna nemohla probíhat opět v režii aukce, kdy subjekt nabízející státu nejvhodnější podmínky pohonné hmoty odebere a na trh dodá bez toho, aniž by se opíral o jakoukoliv výjimku…

Toť pohledem ekonoma ideální svět. Jenže ekonomií regulace se zabývám dostatečně dlouho na to, abych si uvědomoval, že v interakci mezi veřejným a soukromým sektorem se o ideálním světě bavit nemůžeme. To nic nemění na tom, že úkolem státu má být primárně zajištění služeb, které jsou nezbytné (bezpečnost) a společensky prospěšné (pomoc v nouzi) a které zároveň nedokáže nebo z ekonomických důvodů nechce zajistit soukromý sektor.

Říkáme jim statky veřejné. Prodej pohonných hmot koncovým zákazníkům takovým statkem rozhodně není, stejně jako jím není třeba prodej pečiva (byť by se určitě našel zastánce toto, aby stát každý den nakoupil strategické zásoby pečiva „pro strýčka Příhodu“ a druhý den je obměnil, a našel by se určitě i subjekt, který by v tom viděl dobrý byznys a takovou regulaci podporoval).

Když už stát není minimální, má být alespoň neutrální. Právě proto dávají smysl argumenty zastánců zrušení výjimky. Když už žijeme v situaci, kdy stát prodává pohonné hmoty jako soukromník, neměl by mít nad soukromníkem výhodu v podobě nákladové úspory zajištěné zákonnou výjimkou.

Touto pointou v podobě argumentační tečky ale naše případová studie nekončí, naopak se ještě více komplikuje. Boj za narovnání tržního prostředí se totiž ve sněmovně paradoxně střetává s bojem politickým, kde do hry vstupuje prastará otázka: Cui bono? Pokud by byla výjimka zrušena, což je nepochybně správné, úprava legislativy by logicky determinovala vyšší poptávku po biopalivech. S ohledem na strukturu trhu s biopalivy v České republice tak budou stát zákonodárci před zásadní otázkou: Narovnat trh, ale zvýšit tak potenciálně byznys (nejen) koncernu Agrofert, nebo trh nechat pokřivený a dál živit paradox státní výjimky z regulace pro státní subjekt? Nelehká volba…