Ptáme-li se dnes, s jakou vizí – máme-li ji vůbec – vstupujeme do budoucnosti, je možná vhodné podívat se na minulé národní vize. Před rokem 1900 jsme měli jednu hlavní vizi – zůstat Čechy a dát přitom světu na vědomí, že za něco stojíme. Po roce 1918 nám historie přidělila snad tu nejvíc nosnou vizi 20. století – vybudovat moderní, demokratický stát, který by se svojí kulturou nemusel stydět před Francouzi ani Angličany.

Pak následovaly strategie přežívací – přežít válku, nacisty, komunismus a udržet si trochu hrdosti. Po roce 1989 jsme utíkali dědictví minulosti a vize se týkala zejména toho „mít se dobře“. Vše ostatní šlo stranou.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Pokud nedosáhneme duchovního probuzení, zabředneme do politických a ekonomických lejn. A bude nás čekat osud poválečného Německa. Václav Cílek píše v seriálu VIZE 2031 o budoucnosti Česka. Tématu se též věnuje páteční magazín Víkend HN.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru