Protože žádná veřejná soutěž na miliardovou zakázku neproběhla. Současné tabule druhé kategorie, které míjíme na dálnicích, jsou symbolem podezřelé protekce, jíž stát zahrnul velké konsorcium z Vídně.

Byl to ministr Řebíček, kdo nedal nikomu jinému příležitost. Zakázku pokoutně "splichtil" v dodatku ke smlouvě s Kapschem na stavbu a provozování elektronického mýtného. V rozporu se zákonem. Tabule s mýtným totiž nesouvisejí, a ministr byl povinen vyzvat k podání nabídek i další firmy.

Výsledek Řebíčkova úskoku je žalostný. Naše tabule jsou nejen dražší než třeba německé, ale také primitivnější. Neumějí průběžně usměrňovat dopravu, neumějí anglicky ani vám nedoporučí objížďku při kolonách. A co už je úplně nepochopitelné, ministerstvo na Kapsch netlačí, aby nabídku informací obohatil.

 

Slabostí pro Kapsch netrpěl pouze Řebíček. Jeho předchůdce lidovec Milan Šimonovský stojí za pochybným tendrem na mýtné, v němž vyhrál Kapsch, který nabídl vyšší cenu než další dva uchazeči. Pro nesplnění zadání vyřadila komise například firmu Autostrade, která teď staví ve Francii satelitní mýto osmkrát levněji než Kapsch u nás mikrovlnné brány.

A velký krotitel stavebních firem Vít Bárta? Ten stál hodně blízko dohodě s Kapschem, že bez otevřeného tendru dostane další zakázku na rozšíření mýta i na silnice první třídy.

Slabost vlád pro Kapsch se podobá jejich povolnosti vůči zájmům státní firmy ČEZ. Je načase zvrhlý vztah přetnout. Najde k tomu odvahu nový ministr dopravy za VV Pavel Dobeš? Na poradě v Bártově apartmá ji ale asi nenasaje.