S oběma pozicemi je potíž. Pokud v případě Anderse Breivika kývneme na to první, musíme připustit, že jeho vraždění vlastně pojmenovalo něco podstatného, krvavě nasvítilo problém, který jsme dosud vytěsňovali, čímž vlastně zvěrstvo chtě nechtě trochu legitimizujeme.

Pokud přitakáme druhému, a označíme pachatele za izolovaného "blbce", jehož náhledy si nezaslouží ani půl slova, jako to udělalo hned několik renomovaných českých komentátorů, vystavujeme se nebezpečí, že podobných "blbců" bude vzdor naší principiální ignoranci přibývat, až jich bude tolik, že se náš svět stane obtížně obyvatelným. Tento spor, ve kterém jedni druhé viní z morálního defektu a druzí první z nedostatku sebezáchovného pragmatismu, nemůže mít, jako mnoho podobných disputací, řešení. Každá strana mluví o něčem jiném, "morální" a "praktický" postoj, které se leckdy mohou protínat, jsou v tomhle případě čirými mimoběžkami. Zabydlet se v takovém sporu je svůdné, vytěžit z něj cokoli je přinejmenším obtížné.

 

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se