V současném českém jazyce tleje mnoho protichůdných a povětšinou nezdravých tendencí: neznalost základních pravidel u mladé generace („prodejna obuvy“), lpění na zakonzervované podobě pravidel z poloviny minulého století u nejstarší generace („nás ve škole učili, že...“), podléhání obecnému úzu (nebo obecné neznalosti?) ze strany Ústavu pro jazyk český („přednost dáváme variantě a, ale ani varaintu b nelze chápat jako chybnou“), ohromný vliv angličtiny a internetové komunikace, rozpor mezi mluvenou a psanou podobou.

Právě do posledně jmenované oblasti chce „říznout“ Ústav pro jazyk český (ÚJČ). Oznámil to jeho ředitel Karel Oliva v Rádiu Impuls. Těžištěm změn by podle něj mělo být zespisovnění některých dosud nespisovných tvarů a výrazů. Servery už přinesly jména prvních obětí: „abysme/aby jsme, googlovat, mejlovat“.

Zatím jste si přečetli 30 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru