Většina čtenářů návrh ministerstva dopravy na regulaci reklamy podél silnic a dálnic chválí. Česko je podle nich reklamou zamořeno příliš, Richard z Prahy se domnivá že: „Máme v ČR jedno z největších reklamnich znečištění v Evropě. Obzvláště při volebních kampaních je to neúnosné.“ Za pravdu mu dává na Facebooku Jan: „V zamoření "reklamou" jsme podle mě na špici Evropy: dálnice, magistrála, ledové plochy hokejových klubů, každé volné místečko venku.“

Billboardy řidiče rozptylují a mnohdy znesnadňují orientaci ve svislém dopravním značení. Paní Nováková z Plzně je navíc přesvědčena o neužitečnosti takové reklamy: „Odpoutává pozornost řidičů a nejsem přesvědčena, že má význam pro hospodářský růst země. Stejně víc nenakupuji. Při jízdě po dálnici vyšší rychlostí si reklamu ani nestačím přečíst, musím neustále sledovat neukázněné řidiče kamiónů. Ve Francii jsem reklamy u komunikací mezi městy nikde neviděla a o nic jsem nepřišla. Jsem pro odstranění všech reklamních poutačů u komunikací.

Se svými zkušenostmi ze zahraničí se přidává Jiří z Korytné: „Letos jsem strávil měsíc jízdou po USA. Najeli jsme přes 10 000 km - prakticky celý východ USA. Reklamní billboardy jsem na dálnicích vůbec nepotkal.“ Pochvaluje si tamní jednotný systém ukazatelů: „Líbily se mi jednotné ukazatele. Na exitu XX jsou restaurace XY, po 200m další ukazatel, že tam jsou benzínky ZY. Všechno jednotký grafický návrh, takže se člověk po chvilce naučil vyhledávat své oblíbené cíle bez dlouhého zaměřování. A samozřejmě pohled na nerušenou krajinu.“

I ve Velké Británii si řidiči užívají cestování bez obtěžujících reklamních ploch. Petr z Londýna píše, že v Británii nejsou žádné reklamy okolo silnic a doprava je tak mnohem přehlednější. „Nejde jen o billboardy, ale i malé reklamní cedule, kde není snadné během okamžiku rozlišit, zda jde o reklamu nebo o podstatnou dopravní informaci. Souhlasím s tím, že u silnice by měly být pouze informace vztahující se k dopravě a nic jiného!“

Pan Ing. Karel Melcher dokonce v reakci na problematiku billboardů doslovně cituje znění platného zákona č.361/2000 Sb., kde mimo jiné je v ČÁSTI 1, HLAVA 2, konkrétně v §78, celkem „srozumitelně“ a jednoznačně uvedeno:

V bezprostřední blízkosti pozemní komunikace v obci je zakázáno umísťovat cokoliv, co by bylo možno zaměnit s dopravní značkou, světelným a akustickým signálem, dopravním zařízením nebo zařízením pro dopravní informace nebo co by mohlo snižovat jejich viditelnost, rozpoznatelnost nebo účinnost, oslňovat účastníky provozu na pozemních komunikacích nebo rozptylovat jejich pozornost způsobem ovlivňujícím bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.“

HNDialog na Facebooku

Komentářovou rubriku IHNED.cz HNDialog najdete také na Facebooku ZDE

Jeden z mála skeptických názorů na billboardy přišel od pana Martina z Velkého Meziříčí, na rušivost reklam nevěří a plochy by nejraději zdanil po vzoru nemovitostí: „Proč bezpečné billboardy trochu dál od silnice nezdanit? Publikum reklamám zajišťuje stát na vlastní náklady, tak proč by z reklamy nemohl něco mít? Zároveň by se tak omezil počet billboardů na rozumnou míru. Šlo by to řešit standardně - billboard považovat za stavbu, a stavby tohoto typu zatížit vyšší daní z nemovitosti.“

A Jenda z Prahy se s trochou sarkasmu obává, aby i tato iniciativa nedopadla jako mnohé jiné nápady na regulaci přebujelých českých fenoménů: „Sázím boty, že billboardy, na rozdíl od vlády, která to slibuje, nezmizí.“

Související
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru