Klíčová role poptávky se v různých oblastech podceňuje často - i nyní, pokud jde o problém alkoholu. Pomalu se rozšířilo přesvědčení, že za extenzivní popíjení Čechů může hlavně nadměrná nabídka. Alkohol je levný, dostupný, existuje masivní reklama.

Kdyby se zdražilo, kdyby se alkohol uzavřel po švédském vzoru do státem kontrolovaných prodejen, kdyby na etiketách směl být pouze nápis "Alkohol zabíjí" jako v Austrálii na krabičkách cigaret, bylo by po problému, soudí kapacity všeho druhu, od renomovaných adiktologů po renomované komentátory.

Dovolím si skromně oponovat. Hnacím motorem byznysu s neřestmi je vždy hlavně poptávka.

Hezký důkaz najdeme v knize Superfreakonomics autorů Stevena D. Levitta a Stephena J. Dubnera. Ti mimo jiné zkoumali fenomén pouliční prostituce a zjistili, že ve srovnání s třicátými léty minulého století je jeho rozsah dnes v USA zhruba poloviční.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se