Navrhnout všeobecně přijatelnou hospodářskou politiku v době současné světové finanční a hospodářské krize není nic jednoduchého. Nejenže shodu brzdí ideologické rozdíly, rozdílné zájmy různých hráčů v hospodářském prostoru a v neposlední řadě také široce sdílená představa, že stačí udělat jedno či několik málo opatření a vše se vyřeší. Je nutné pokorně přijmout fakt, že jednoduché řešení neexistuje a že bude nutné dělat mnoho dílčích kroků po delší dobu, abychom se dostali v naší zemi ze současné svízelné situace.
Za vším hledej poptávku
Dalším důležitým problémem je identifikace hlavního problému. Pro začátek by bylo dobré si připustit, že v současné době nejvíce české firmy sužuje nedostatečná domácí poptávka domácností, veřejného a soukromého sektoru. Lidé ztrácejí víru v budoucnost, jsou daleko více opatrní při braní si hypoték a také při půjčování si peněz na běžnou spotřebu. Exekuce na osobní majetek je už velmi známým jevem. Známým o to více, že tato činnost nabrala v České republice patologický rozměr. Namísto toho, aby exekutoři dobývali peníze od velkých dlužníků, raději honí lidi s průměrnými příjmy, kteří nezaplatili v tramvaji. Poptávka domácností i firem po zboží a službách klesá. Domácnosti i firmy více spoří a tím ještě více prohlubují krizi. Za tím, proč není krize ještě daleko hlubší, je docela dobrý výkon českého exportu, a to především do zemí eurozóny.
Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:
- Mobilní aplikaci HN
- Web bez reklam
- Odemykání obsahu pro přátele
- On-line archiv od roku 1995
- a mnoho dalšího...
Týden v komentářích HN
Máte zájem o informace v širších souvislostech?
Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.
Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.
Přihlásit se k odběru